1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Nixter
Bensakeitinten esilämmitys

Missä bensakeittimessä on matalin esilämmitysliekki? Minulla on MSR Whisperlite, joka pukkaa ilmoille esilämmitysvaiheessa tyynissä olosuhteissa jopa 20-25cm lieskaa. Moisen kanssa saa pelätä telttansa puolesta, jos ja kun välillä absidissa kokkailee :(.

Bensakeitinten omistajat: Millaista liekkiä keittimenne pukkaa (ja mitä polttoaineita käytätte)?

Janne K

MSR Dragonfly keitin. Käytän polttoaineena Nesteen Green Futuraa. Esilämmitysliekki on tuota samaa parinkymmenen sentin luokkaa. Ei ole ollut ongelma minulle, koska Nammatj 3GT on aikas korkea teltta.

zorro

Mulla on sekä Whisperlite että Xgk ja kyllä Whisperi korkeempaa liekkiä posottaa. Käytän Nesteen pienkonebensaa ja oliskohan liekki jotain 15 sentin luokkaa, vaikee sanoa. Itse kyllä pistän keittimen esilämmityksen ajaksi absidin ulkopuolelle ja nostan absidiin sitten kun palaa kunnolla.

Anonyymi

Käytäppäs esilämmitykseen tenua/tenugeeliä, savuttaa ehkä ripauksen enemmän mutta liekit paljon pienemmät. Tosin kun käyttää jotain muuta kuin varsinaista polttoainetta ni saa olla varovainen 'varsinaisessa' sytytyksessä.

nim. kulmakarvat miltei kärväyttänyt.

Nixter

Eikö kellään ole muita kuin MSR:n keittimiä? :?:

Jos et yritä, et koskaan saa tietää mihin et pysty.

Lucifer

Nixter wrote:
Eikö kellään ole muita kuin MSR:n keittimiä? :?:

Mulla on Primuksen MFS talvikeittimenä. Siinä on tosin myös tuollaiset parikymmensenttiset liekit. Kaveri käytti jotain tenua, ja aika hyvin pelasi, pienemmät liekit jne. Annostelun kanssa saa olla aika tarkkana. Ajattelin ehkä ens talvena kokeilla polttogeeliä.

Lux F.

mek

Kaverilla on Trangia Arctic, hän käyttää esilämmitykseen sinolia, jolla liekit ovat tietysti hyvin pienet, vrt. normaali Trangia. Polttoaineena hän käyttää valopetroolia.

Itselläni on MSR Dragonfly, olen käyttänyt valopetroolia, koska Raumalta ei saa puhdistettua bensaa. Myös valopetroolilla esilämmitysliekit ovat 20 cm luokkaa.

No pain, no gain...

Anonyymi

Ei liekin korkeus ole keittimen merkistä kiinni, vaan käytetystä polttoaineesta ja sen määrästä. Mielestäni 15cm liekit ei ole ongelma teltan sisälllä, riippuu tietysti teltan korkeudesta (Nammatj 2 GT) vaikka eihän keitintä ohjeiden mukaan koskaan saisi käyttää teltan sisällä, joten älä käytä.

Anonyymi

hommatkaa kaasukeitin jos noin askarruttaa

Anonyymi

:roll: eiköähän se liekin kokoriipu bensan määrästäkin. vähän on myös vähän liekkiä. Bensaa voi lirutta lisää pikkuhiljaa ja yks kaks

keitin alkaa tohista sitten riittävästi lämmettyään.

Itte pelasin tähän malliin moista vehettä käytellssäni ja hyvin toimi.

Oli muuten kaiken lisäksi talvi .