1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Alppipässi
Aluminiset juomapullot

--

Mikael

-Enemmän katukredibiliteettiä kun SiGG:n kallis pullo on kolhiintunut, lienee merkittävin syy siihen miksi noita alupulloja ostetaan ... ?

-Partiokaupan sedät suosittelevat sellaista, käyttävät itse vastaavaa ja hyväksi todettu (Varsinkin kaupalle, mitä kalliimpi pullo on ...)

-Muovin sijasta saa alumiininmakuista vettä. Makuasia, mikä on parempi, siis pahempi.

-Pulloja saa monen värisinä. (=Kusipulloksi pohjoisnavalle esim. keltainen versio.)

Vieläkö tarttet lisää perusteluja?

Alppipässi

--

Ole mies, toteuta haaveesi.

Kimmo_la

Sukkia voi kuivata kietaisemalla ne kuumaa vettä sisältävän alumiinipullon ympärille. Muuta plussaa en nyt keksi, enkä tätäkään konstia ole tainnut koskaan käyttää.

Alppipässi

--

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

Oikeissa extremeolosuhteissa, joissa rakkalainen tyypillisesti voidaan havaita, tuo +135C kestävyys riittää vallan mainiosti. Vettä on yleensä vaikea saada edes sata-asteiseksi.

Tämän voi helposti todentaa esim. vertailemalla perunoiden sekä kananmunien keittoaikoja em. extrememestoilla.

zorro

Kieltämättä sama ihmetys on ollut mullakin mielessä.. Siggin ainut etu Nalgeneen verrattuna lienee se, että pullon saa korkin lenkistä paremmin roikkumaan. Nalgenenkin saa, mutta ei ole ns. pomminvarma.

Sitäpaitsi Nalgenejakin saa erivärisinä, eikä Sigg (virtsaamisulokkeen koosta riippumatta) ole millään tavoin ajateltuna erityisen hyvä kusipullo.

Alppipässi

--

Alppipässi

--

zorro

Alppipässi wrote:
Itse en ole ikinä oikein hahmottanut, että miksi reilun kilon painoisia punnuksia pitää laittaa vapaasti heilumaan rinkan ulkopuolelle tai olkaviilekkeisiin.

Joskus on tarvis, ainakin mulla, roikottaa juomapulloa slingin avulla kainalossa. Tämä siis silloin kun ei ole reppua mukana. Sopivalla slingillä ja sulkurenkaalla pullon saa valjaiden varustelenkkiin ihan kätsästi ilman että tarvitsee ottaa reppua selkää hiostamaan juomapullon takia. Fast&Light, juu nou.

laturi

Missäs näitä puteleita myydään? Lienenkö kulkenut laput silmillä, mutta kotimaisissa Urheilu/retkeilykaupoissa törmää aina vaan näihin alupottuihin. Oman alupulloni hajottua olen siirtynyt käyttämään tavallisia 1/2 litran muovisia limupulloja. Jos ostaa lähdeveden tai urheilujuoman, saa samaan kauppaan kätevän korkin.

Nämä eivät tosin kestä 100:aa celciusta (kokeiltu on Wink )

Mikael

zorro wrote:
Alppipässi wrote:
Itse en ole ikinä oikein hahmottanut, että miksi reilun kilon painoisia punnuksia pitää laittaa vapaasti heilumaan rinkan ulkopuolelle tai olkaviilekkeisiin.

Joskus on tarvis, ainakin mulla, roikottaa juomapulloa slingin avulla kainalossa. Tämä siis silloin kun ei ole reppua mukana. Sopivalla slingillä ja sulkurenkaalla pullon saa valjaiden varustelenkkiin ihan kätsästi ilman että tarvitsee ottaa reppua selkää hiostamaan juomapullon takia. Fast&Light, juu nou.

Juu, valjaiden varustelenkithän on todella kätevä säilytyspaikka esimerkiksi Siggin juomapullolle. Varsinkin kun otsa hiessä vääntää sitä M10:iä, on tarpeen se juominen ja ennen kaikkea että nopeasti saa lisää nestettä.

Ja ihan kaupunkioloissakin, esim. Meilahdessa boulderoidessa, on kätevä pitää juomapullo valjaissa roikkumassa, niiden 10 jatkon ja 2 frendin välissä.

Mikael

Ja jatkaakseni viisastelua: Kyllähän veden saa pysymään nestemäisenä yli sadan asteen, vaatii vain "vähän" painetta ...

SRV

Meikäläinen ei ole oikeen innostunut kummastakaan, mulla on toiminut 3 litran Camel-pussi ihan hyvin. Kyllä siinä sukatkin varmaan kuivuisi jos olis niin isot että menee päälle.

Herkempihän se on teräville esineille kuin aikasemmin mainitut, mutta sen lisäksi voi kannskella jotain pientä pottua mukana.

SRV

relaan

Yksi alumiini- etc. pullojen etu on paineenvaihtelujen kesto. Muovipullot tuppaavat menemään paineenvaihteluista lommolle liikuttaessa vuorilla alaspäin ja turpoamaan ylöspäin mentäessä.

Noista muovipullojen pullisteluista ei parhaimmillaan ole juurikaan haittaa, mutta reissuillani olen törmännyt kuitenkin sellaisiinkin pulloihin, jotka eivät enää normaalikonstein suostu aukenemaan matalammassa/korkeammassa paineessa.

[size=9px][i]How do you distinguish between being off-route and putting up a first ascent ?[/i][/size]

zorro

Mikael wrote:
Varsinkin kun otsa hiessä vääntää sitä M10:iä, on tarpeen se juominen ja ennen kaikkea että nopeasti saa lisää nestettä.

Ja ihan kaupunkioloissakin, esim. Meilahdessa boulderoidessa, on kätevä pitää juomapullo valjaissa roikkumassa, niiden 10 jatkon ja 2 frendin välissä.

Ollaanpas sitä näsäviisaita kun ei tiedetä mihin tarkoitukseen kukakin tarvitsee mitäkin tai mitä kukakin kiipeää!? Itse en kiipeä M10, enkä boulderia :wink:.

Anonyymi

Ainakin mulla Nalgene hajosi ensimmäisen vuoden aikana, Siggi ollut nyt käytössä jotain viisi ja kestänee vielä vuosia lisää. Entä onko niissä hinnoissa muka suurta eroa? On ne Nalgenetkin aika rapean hintaisia, ainakin suomessa...

Mun mielestä perusmallisesta Sigistä on parempi juoda (suuhun sopiva :D) eikä se täyttökään niin hankalaa ole. Varmaan nalgeneen saa jotain spesiaalikorkkeja, ettei sitä tarvii aina ruuvata auki?

Ja mieluummin ostan eurooppalaista kuin p-amerikkalaista.

Kyllä niitä syvällisiä syitä löytyy joka asiaan jos on tarvis.

Anonyymi

...

zorro

bifrost wrote:
Tuossa tulikin jo esiin että Siggi ainakin kestää, omankin ollut käytössä jo useamman vuoden, kolhuja on tullut, mutta toimii ja kestää edelleen.

Noh, olen nähnyt useita haljenneita Siggejä, että ei se ole niinkään pomminvarma.

Oli miten oli, mutta itselleni ykköskriteerit juomapullossa ovat helppo täytettävyys (kattilasta kaatamalla ja Msr filtterin kanssa) ja se, että suuaukko ei jäädy. Nalgene täyttää tarpeeni huomattavasti paremmin kuin Sigg. Aamen!

TT

Ihmettelen, että miten joku on saanut Nalgenen rikki? Sen pehmeän version varmaan saakin, mutta sen kovan, lexanisen, kanssa saa tehdä oikein töitä että se hajoaa. Jos en väärin muista, niin Jenkeissä pyöri aikoinaan mainos, jossa pullon päältä ajettiin autolla. Ei mene klommolle paineenvaihteluista, niinkuin joku epäili, eikä hajoa vaikka -40C lämpötilassa kaataa kiehuvaa vettä sisälle (testattu). Ei petä makuupussissa. Eikä jäädy huulet kiinni kun juo pakkasessa. Ei jäädytä tyhjänä pakkasessa sormia. Menee sopivasti OR bottle parkan sisään. Pirun helppo kaataa kattilasta täyteen. Jatketaanko?

Jos ei joku ylläolevasta ymmärtänyt, niin olen Alppipässin kanssa samoilla linjoilla Wink

Btw: kannattaa varoa joissain urheiluliikkeissä myytäviä täysin Nalgenen näköisiä kopioita; ne kyllä menee rikki. Testattu on.

VilleF

Siggejä löytyy myös isolla suuakolla. On ehdottomasti parempi kuin pieni suuaukko. Täyttäminen on niin kovin paljon helpompaa, myös tyhjentäminen. Talvella pullon voi tunkea täyteen lunta, ja lorauttaa vettä päälle. Ei tarvitse porottaa keitintä niin pitkään. Peseminen (mikä?) onnistuu myös helpommin. Onko parempi kuin muovinen, siihen en pysty kommentoimaan..

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

Alppipässi wrote:
Rowana wrote:
Oikeissa extremeolosuhteissa, joissa rakkalainen tyypillisesti voidaan havaita, tuo +135C kestävyys riittää vallan mainiosti.

Biggrin

Ehkä minun pitäisi kehittää verbaalihuumoriani selkeämpään suuntaan Wink

Jottei ihan vitsailuksi menisi niin minun on pakko todeta olevani edelleen PET-uskovainen. Luottamus kaveriinkin tulee testattua kun pitää muovipulloa käsissä kaverin lorottaessa kattilasta kiehuvaa vettä suuaukon kautta pullon suuntaan.

Kokemus opettaa sitten pikkuhiljaa mitkä pullot muuttavat muotoaan kiehuvalla vedellä täytettyinä, tai maustavat veden muoviksi, ja mitkä pullot kestävät hyvin kiehuvaakin vettä.

Ja mikä onkaan kivampi fiilis kuin alas tultua ottaa sen melkein tyhjän, hienosti litistyneen, vesipullon repusta ja kulauttaa viimeisen vesidesilitran auton vieressä ja paistattelee ihmisten ihailevien katseiden alla kun litistynyt pullo kertoo että on selvästikin käyty tosi KORKEALLA.

Iines Ankka

Ettekö te muista, tästä samasta asiasta on väännetty vanhassa rakassa jo kerran? Ei kai noita nalgeneita saa oikein suomesta, sellaisella ulkomaanpullolla vasta statusta onkin.

Oli muuten pullo mikä vaan, nalgene tai siggi (mutta ei limupullo joka ei kestä kiehuvaa vettä), toimii talvella kätevästä kevyttermarina kun eristää jollain vanhalla makuualustankappaleella. Painaa aika paljon vähemmän kuin oikea termos juoma säilyy sopivan juomalämpöisenä kyllä yhden päivän haikkaukset. Ei sen tarvii kiehuvaa ollakaan, onhapan kivempi juoda kun se vähän jäähtyy ensin.

TimoL

Joku tuolla aiemmin väitti että SIGGissä vedestä tulee alumiinin makuista, en usko. SIGGit on päällystetty sisäpuolelta kamalla johon maku ei juomasta tartu, jolloin myöskään juoma ei ole kosketuksissa alumiinin kanssa.

Omia SIGGejäni en ole koskaan pessyt muulla kuin vedellä vaikka olisinkin käyttänyt mehua tai urheilujuomaa pullossa.

Ja tosiaan tuo paineen vaihtelu on se jota muovinen ei niin hyvin kestä...

zorro

Iines Ankka wrote:
Ei kai noita nalgeneita saa oikein suomesta, sellaisella ulkomaanpullolla vasta statusta onkin.

Joutuu hakemaan niinkin eksoottisesta paikasta kuin Partioaitta Biggrin

Alppipässi

[--

Anonyymi

Biggrin TT ja Alppipässi lienevät tosi-suomalaisia-miehiä jotka eivät usko ennen kuin näkevät, joten ilmoitelkaapa jos joskus olette pohjoisessa niin voin tulla näyttämään rikkinäisen Nalgenen pullon. Juu, nimenomaan AidonOikean, ja ei "pehmopullon". Muistaakseni se on vielä jossain jemmassa, kun ajattelin taannoin viedä partiokauppaan takaisin.

Ja vaikka ameriiikassa tehdyssä mainosvideossa sitä ei saadakaan sitten millään rikki (ja yleisö hurraa!), niin voisiko niin silti tosielämässä tapahtua :o

Alppipässi

--

TT

Anna Kakkonen wrote:

Ja vaikka ameriiikassa tehdyssä mainosvideossa sitä ei saadakaan sitten millään rikki (ja yleisö hurraa!), niin voisiko niin silti tosielämässä tapahtua :o

Joo, meinasin laittaa hymiön tuon mainoskommenttini perään. Tarkoitus oli vain korostaa, että ko. pulloa mainostetaan aika paljon juuri kestävyydellä. Mikä ei tietysti tarkoita että se olisi sitä oikeasti.

Kai se pitää uskoa että niitäkin hajoaa retkikäytössä. Itseltäni ei ole (onneksi) yhtään hajonnut.

Anonyymi

...

Anonyymi

...

Sivut