1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Ta-Ta
Bivipussi

Hep.

Aloittelijana kyselisin asiaa, josta en ainakaan muutaman päivän surffauksella ole saanut mieleistäni tietoa.

Taustaa: Pari vuotta sitten Pyreneillä ja Sierralla kömpiessäni pääsi vuorikärpänen puraisemaan ja olen syyskuuksi lähdössä Dolomiiteille. Tiedän, että siellä yleensä yöpyminen hoidetaan refugioissa, mutta haluaisin myös "retkeillä" reissullani. Bivi-pussia harkitsen, koska se näyttää olevan telttaa huomattavasti (n. kilo?) kevyempi ja pienempään pakattava. Mutta asiaan:

Bivi/bivouac/whatever -pusseja tuntuu olevan tarjolla muutamalta valmistajalta, mutta juuri minkäänlaisia vertailtavia käyttökokemuksia en ole löytänyt, kunnon testeistä puhumattakaan. Myös kauppiaat ovat harvassa kuin hanhen hampaat. Olisiko teillä vuoristorelaa.com -guruilla Biggrin tietoa ostopäätöksieni helpottamiseksi?

T

ollitl

Keväällä ilmestyneessä Erävaeltaja-lehdessä oli ne muutamat Suomessa myytävät testissä.

Keveimmissä malleissa ei välttämättä kannata vartavasten suunnitellla yöpyvänsä. Tuhdimmat lähenevät sitten jo telttoja.

Kannattaa myös muistaa, että Italiassa ja muuaalla Euroopassa telttailu on usessa paikoissa kiellettyä, jokamiehenoikeuksia kun ei yksityisillä mailla tunneta.

MrKnowItAll

Joitakin öitä bivissä viettäneenä väitän, että se ei ole kovin hääppöinen tapa kölliä. Olipa materiaali mitä hyvänsä, on kapistus kostean oloinen, eikä siinä viitsi yhtä yötä enempää nukkua peräkkäin, alkaa makuupussi kostumaan siihen tahtiin. Jos tietysti saa pussin aamuauringossa kuivaksi, niin sitten ehkä. Dolomiiteilla tosin voi olla vaikka joka toisen yön maastossa "stealth"-tyyliin ja joka toisen sivistyneesti refugiossa hintaan 31,50 euroa puolihoidossa (UIAAn jäsenet, muilta 38). Tosin viime viikolla meni Alimontassa 2,5 litraa kaljaa illassa kun lumirinne oli raskas puskea perille... Ei sisälly kalja ja grappa hintaan. Aivan ihana matka taas, monestakin syystä.

Tänä vuonna muuten lumitilanne on noin 3 viikkoa tavallista myöhemmässä, Brentassa oli pari korkeinta reittiä edelleen tukossa viime keskiviikkona ja esimerkiksi Centralella piti lakeutua välillä köydellä alas reitiltä ja kiivetä vapaata takaisin ylös, kun lumi tukki kurut.

Jos keli on kuiva, ei bivipussia tietysti tarvitse pukea päälle ollenkaan, jos makuupussin pintakangas on tiiviihköä materiaalia tyyliin Pertex EC, vasta sateen pukatessa päälle tarvitaan täysin tiivistä suojapussia.

MrKnowItAll

No pahus, tuo hymiö on oikeasti 38 ja sulku kiinni...

Anonyymi

Yhden hengen kaksikerrosteltat painavat puolitoista kiloa tai allekin. Eikö sellainen olisi selvästi parempi vaihtoehto kuin hikinen muovisäkki?

zorro

Kyllä bivakkipussi on mielestäni ihan käyttökelpoinen varuste. Koska nyt laiskottaa niin tässä toiseen foorumiin joku aika sitten postaamani jutska;

Mä olen alppitouhuissa käyttänyt Mountain Hardwearin Conduit SL bivakkia. Bivakissa nukkumisessa on hyvät ja huonot puolensa:

+Kevyt

+Voi katsella tähtiä nukkumaan mennessään (ehdottomasti paras puoli)

+Hyvä touhuta makuupussista kun asettelee kaiken käden ulottuville

+Nukkumispaikaksi käy lähes paikka kuin paikka

-Ei tarjoa juurikaan suojaa kovalla kelillä

-Ei ole yhtä lämmin kuin teltta

-Kondensio->makuupussi tulee kostumaan parin-kolmen yön aikana

En siis suosittele pitkille retkille, mutta puolustaa paikkaansa monissa tilanteissa, esim kevyessä alppikiipeilyssä. Vesisateessa taatusti epämiellyttävä-lumisateessa toimii ihan ok. Muista valita sellainen malli, jossa vetoketju on samalla puolella kuin makuupussissasi. Tämä helpottaa toimintaa huomattavasti.

Itselläni tosiaan toi Mountain Hardwear johon olen ollut erittäin tyytyväinen. Kaverillani Biblerin Winterbivy, joka lienee markkinoiden kevein. Molemmissa hyvät puolensa. Mhw on vähän säänkestävämpi ja käyttömukavuudeltaan parempi, Bibler on kevyt. Käy kurkkaamassa www.mountainhardwear.com ja www.biblertents.com ,omani ostin Turun Summitsportsista inttärnetin välityksellä.

Ta-Ta

Kiitokset zorro, MrKnowItAll, ollitl ja Hamsteri.

Jees, uskon että bivi on kunnon telttaan verrattuna aikas epämukava kehonäilytysväline.

Harkitsen vielä tarkkaan teltan mukaan ottamista, mutta luulisin kallistuvani bivin puoleen zorron kertoman mukaan. Jostain syystä tykkään myös katsella yötaivaalle ja leiriytyä "ihme paikkoihin" ja olihan se tähtivyö Mulcaenin yllä näkemisen arvoinen. Smile

-Nyt on muuten hyvä tilaisuus kokeneemmilla ojentaa aloittelijaa vuoristoleirien paikan valinnassa. Aina kun ei voi tietää tekevänsä vaarantavia virheitä...

MrKnowItAll: Onko reissustasi saatavilla enemmänkin tietoa ja tarinaa? Minua kiinnostaisi ainakin paikallisten bussien yleinen hintataso (SAD ja mikä se toinen firma oli, DolomiteBus? )

zorro

Ta-Ta wrote:
ja olihan se tähtivyö Mulcaenin yllä näkemisen arvoinen. Smile

-Nyt on muuten hyvä tilaisuus kokeneemmilla ojentaa aloittelijaa vuoristoleirien paikan valinnassa. Aina kun ei voi tietää tekevänsä vaarantavia virheitä...

Parhaita omia muistoja alpeilta on just ne aikaiset alppistarttiaamut kun makuupussista puuhatessa voi katsella tähdenlentoja aamiaista odotellessa..

Paikan valinnasta;

-olennaista nyt on se, ettei yläpuolelta putoa mitään. Älkää yöpykö paikassa missä näyttää olevan seinämiltä irronnutta tavaraa, oli se sitten lunta tai kiveä tai mitään. Huolellinen ympäristön tarkkailu 360astetta on enemmän kuin paikallaan.

-Jäätiköllä leiriydyttäessä, älkää nukkuko railon päällä! Vaikuttaa itsestään selvältä, mutta... Muistakaa ja viitsikää sondata tarpeeksi pitkällä sondilla ja tarpeeksi laajalti!

-Vesi/sulatettava lumi lähellä. Ettei tarvitse kulkea pitkiä matkoja jäätiköillä/muuten vaarallisilla paikoilla vettä noudettaessa. Ja tarpeeksi kaukana polulta ettei vahingossakaan sulattele keltaista lunta.

-Tuulensuoja! Ja teltta tietenkin vuoreen kiinni pomminvarmasti, vaikka leiriydyttäessä olisikin tyyni. Sama koskee tietenkin vaatteita ja kaikkea, minkä tuuli voi tempaista tavoittamattomiin.

-No tietty ne maisemat pitää saada, että jää reissuista jotain mieleenkin!

Tommosia nyt tuli äkkiseltään mieleen..maalaisjärki ja terve varovaisuus on hyvä homma!

hanses

Onko kokemuksia Ajungilakin Grevling bivystä? Silfveniukselta 59E ja sarjassa "halpispussit". Toimiiko?

Anonyymi

Ennustan että bivi vaihtuu nopeasti teltaksi. Onhan siinä romantiikkaa - samoin kuin lumihangessa nukkumisessakin - mutta ennmmin tai myöhemmin mukavuudenhalu tuppaa yllättämään, retkilläkin.

kettu

Kertokaahan maalaispojallekin mikä se tuollainen bivy / bivakki on?

Anonyymi

kettu wrote:
Kertokaahan maalaispojallekin mikä se tuollainen bivy / bivakki on?

Säkki johon kömmitään makuupussin kanssa.

jaakkola

Katsopa tuolta http://www.bibler.com/

Itelläni on tuollainen tripod bivy. Hyvä peli siinä mielessä että kun aamuyöstä tai muuten kosteus alkaa tiivistyä niin ei mee pussi märäksi (ei siis kaksimielisesti ajateltuna).

Kevyt ja menee pieneen läjään.

Aikoinaan mulla oli semmoinen north facen bivy pelkkä pussi mikä vetäistään "pussien" päälle. Siinä tuli nukuttua monesti aika "märät" yöt. (ei vieläkään kaksimielisesti)

- Onko puhelu hullujenhuoneella?
<br />- On kyllä, mutta kukaan ei ole puhelimessa.

Anonyymi

jaakkola wrote:
Itelläni on tuollainen tripod bivy.

Painaa n. 1,2 kiloa ja on kaiketi epämukavampi kuin teltta. Miksi valitsit sen?

jaakkola

Se on tyydyttänyt mun tarpeita varsin hyvin (ei taaskaan kaksimielisesti). Sinne saa nukkuessa rinkan sisään ja siellä nukkuminen on miellyttävää. Eli niinkuin pienessä teltassa nukkuisi. Pussi ei oo kiinni siinä kankaassa joten se ei kostu ja kesällä siinä on hyvä hyttysverkko joten pääse ötököiltä piiloon ja on aikahyvin sateensuojassa vaikka oiski "ovi" auki. Onko se kilo sitte paljon? En sano että tuo välttämättä paras vaihtoehto ois tällä hetkellä laittaisin ehkä sen kaksikaarisen. Lisäksi toi biblerin kangas on aikalailla omaa luokkaansa.

Oon pystynyt nukkuun tuossa myös aika rajulla kelillä. En tavallisessa bivakkipussissa tod näk nukkuis jos sataa vettä vaakatasossa ja tuulee niinku tuulitunnelissa konsanaan. Noi kaaret on niin tukevat että siellä voi olla hyvin vaikka sataa puukkoja, ja tuulee kuin esterin perseestä hernesopan jälkeen

Hinta noissa on aika kova, mutta kyllä kai se kannattaa...? hinta/laatusuhde?

Anonyymi

jaakkola wrote:
Onko se kilo sitte paljon?

On tuo mielestäni aika kova paino siihen nähden, että 300 grammaa painavammassa teltassa voisi keitelläkin. Terra Nova Laser taitaa olla jopa kevyempi kuin tuo bivy.

Miksi valitsit bivin teltan sijasta? Ihan uteliaisuuttani kyselen.

zorro

Kilon painoisessa bivissä ei oo mun mielestä järkeä. Bivin käyttö perustuu nimenomaan kevyesti kulkemiseen, joten sen tulee olla kevyempi kuin vaihtoehtoisen majoitteen, että voidaan saavuttaa mitään hyötyä. Kevyin teltta jota vuorilla käytän on Biblerin I-Tent, jolloin henkeä kohti kannettavaa majoitetta tulee aika tarkkaan kilo. Jos molemmilla on kilon painoiset kaarelliset bivakit on jo parempi ottaa kaksikiloinen teltta. Käyttämämme bivakkipussit painavat 250 g-600g, joten tuolloin painonsäästö on jo huomattava ja kannattava.

jaakkola

noo joo ihan totta puhutte... silti oon tyydyttynyt tästä bivakista. Eli ehkä mun vaeltelu ei ole ollut niin hipoa että oisin karsinu jokaisen gramman pois. Tulee monesti mukaan jopa mehevät paistit...

piikki

Osta Gorekangasta shelbykaava.comista yläpuolelle ja alle täysin vedenpitävää, teipaa saumat eli tee itse. saat halvimmalla ja toimivamman kuin täytin tiivis ja kostuva bivakki.

Rauno

piikki wrote:
Osta Gorekangasta shelbykaava.comista yläpuolelle ja alle täysin vedenpitävää, teipaa saumat eli tee itse. saat halvimmalla ja toimivamman kuin täytin tiivis ja kostuva bivakki.

Oletko piikki itse tehnyt? Onko sulla kaavat? Millaisen hupun teit? Samanlaisesti kiristettävän kuin makuupusseissakin yleensä?

Olisi näppärää jos osaisi tehdä bivisäkkiin vähän samanlaisen jäykistetyn lipan kuin kuoritakkien hupuissakin.

piikki

Raunolle!

Olen itse tehnyt, mutta kaavoja ei ole. Katsoin mallin ja mitat talvipussistani, että se sopi suoraan pussiini. Suuaukko on yksinkertainen, eikä siinä ole kiristystä eikä myöskään lippaa, joka voisi olla hyvä ajatus. Saumat kannattaa muistaa teipata.

MrKnowItAll

Joskus aikojen alussa ompelin bivipussin Action-kankaasta, teipatut saumat. Pussin suusta ei kannata tehdä liian monimutkaista, omaani vain laitoin toisen reunan selvästi pitemmäksi kuin toisen, ei mitään kiristyksiä tms. Jos on kohtuullinen keli (eli pussi on vain tuulta varten), pidän pussia pitempi puoli maata vasten jolloin naama on paljaana. Jos sataa, on säkki pitempi puoli yläpuolella eli se toimii sateensuojana. Bivin liepeen ja maan välillä on aina sen verran rakoa että saa hengitysilmaa.

Mygg

Kesäkäytössä kannattaa myös olla hyttysverkko mukana ja jonkulainen viritys joka pitää verkon naamalta etäällä, muuten hyttyset puree nenääsi verkon läpi.

jaakkola

se hyvä puoli on noissa biblerin kaarellisissa ettei oo aamulla nenä täynnä kyhmyjä itikoiden jäljiltä.

Tuossa teltta hommassa oli kyllä järkeä mutta sooloajalle ei ehkä sittenkään... niin ja se kaksi kaarinen painaa jonkin verran vähemmän kun toi meikäläisen yksiö

Rauno

Mä olen ajatellut että kova tuuli yhdistettynä lumi- tai vesisateeseen olisi ongelma ennemminkin kuin hyttyset.

Tuo herrakaikkitietävän systeemi kuulostaa muuten fiksulta, mutta eikös se lepata tuulessa? Entäs miten sinulla piikki on tuo bivisäkki pysynyt päällä tuulessa? Miten käy jos joutuu yrittämään nukkumista puoli-istuvassa asennossa sateessa? Kyllä mun mielestä edelleen joku kiristys säkin suulla olisi hyvä olla.

Olisiko säkki syytä olla jotain 2-kerros-kangasta? Vai miten 3-kerros-systeemin teippaus onnistuu? Eikö silloin vesi pääse ompeleista läpi kastelemaan sen kalvon sisäpuolella olevan kankaan? Kun katson 3L gore-takkiani niin siinä kyllä näyttää teippauksen kuitenkin olevan sisäkangassa, eikä sen ja gore-kalvon välissä.

Vihtahousu

Miten Gore-kangas toimii noissa bivypusseissa? Hengittääkö se jotenkin paremmin kuin täysin ilmatiivis, eli tuleeko vähemmän kondenssiongelmia? Olen muutenkin ihmetellyt miksei pieniä yksikerroksisia telttoja tai tarppeja tehdä Goretexista - vaikka Paclitesta. Lienee kustannuskysymys.

teesaa

Bivyn valinnassa kannattaa huomioida sen käyttötarkoitus - onko yöpyminen suunniteltu bivakki vai emergency-sellainen.

Jos aikoo tehdä parin päivän retken suunnitelluilla yöpymisillä, niin asiallinen ja parempi bivakkipussi hankintaan.

Jos taas aikoo tehdä vaikka pitkän nousun, ja ei ole ihan varma kelistä/aikataulusta/olosuhteista - niin kannattaa pitää mukanaan laskuvarjosilkistä (tms. olemattoman painoisesta TUULENPITÄVÄSTÄ kankaasta) tehty bivy-pussi. On yllättävän hyvä. Ja sellaisia löytyy valmiina myös 2 hengen kokoisia. On selkeästi lämpimämpi ja turvallisempi olla kaverin kanssa pussissa. Siis turvavarusteena. Sopii myös pienille lepo- ja evästauoille suojaksi tuulisessa kelissä. Painoa varmaan alle 100g.

Makuupussin kosteusongelmasta pääsert eroon vapour-barrier-linerillä. Siis höyrytiiviillä makuupussin sisäpussilla. On välttämätön kylmissä ja huonoissa olosuhteissa tehtävällä pidemmällä reissulla, jossa ehkä telttaa ja pussia ei saa välillä kuivaksi. Kannattaa nukkua kerrasto päällä, niin on hiukan miellyttävämpi, kun ei sisäpussiliimaudu kylkeen/jalkaan.

Wannabe mies monessa lajissa!

Vihtahousu

Jos taas aikoo tehdä vaikka pitkän nousun, ja ei ole ihan varma kelistä/aikataulusta/olosuhteista - niin kannattaa pitää mukanaan laskuvarjosilkistä (tms. olemattoman painoisesta TUULENPITÄVÄSTÄ kankaasta) tehty bivy-pussi. On yllättävän hyvä. Ja sellaisia löytyy valmiina myös 2 hengen kokoisia.

Quote:

Siis mistä löytyy, hyvä teesaa?

Vihtahousu

Sup'Air-niminen teltta - tai teltantapainen - painaa vain 850 g. On tietenkin yksikerroksinen, valmistettu laskuvarjokankaasta. Hätätilassa siihen mahtuu kaksikin ihmistä. On varmasti bivyä mukavampi, mutta tietenkin hieman painavampi. Myyjä Free Heels Kangasalla.

teesaa

Laitoin vaimon ompelemaan ihan tavallisesti ohuesta vuosisilkistä. Pitää tuulen kohtuullisesti. Mitat itsellä noin 1,2x2,2 m. Ei vetoketjua sivussa, ja päänseudussa sellainen narukiristys.

Kankaalle tuli hintaa noin 6 euroa...!!! Ja oisko siinä mennyt aikaa vaimolta tunnin verran.

Jos jostain saisi halvalla laskuvarjosilkkiä, niin siinä säästäisi painossa vielä puolet.

EDIT: Jos saisi käteen vanhan teltan, niin siitä voisi ottaa ripstopin talteen...mutta painaako sitten liikaa. Voisi mennä inessiiviin vaikka cramponeilla.

EDIT2: Osoittesta http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=zr_14001&artbez=Four+Seasons+Biwaksack+PU&k_id=0500&h_kat=Schlafs%E4cke%2C+Inletts%2C+Isomatten&u_kat=Biwak

löytyy erittäin halpa ja käyttökelpoinen pussi. Hinta alle 20 € ja toimitus Suomeen kotiovelle 16 €. Mainostan vielä, että Globetrotterista kannattaa nyt ostaa pois Nortin tuotteet, ovat kovassa alennuksessa. Itse tilasin "varuiksi" Mountain Jacketin kotiintuotuna 165 €!!! Tulee huomenna AP - soitti Transpoint.

Muutenkin tuo Globetrotter vaikuttaa hyvältä ostopaikalta euroopassa.

Wannabe mies monessa lajissa!

Mygg

Tai tee itse joku fjellduk-tyypinen tarppi, jonka voit käyttää bivipussina, katoksena, "telttana", ponchona, jne. Myydään myös valmiina ainakin Norjassa:

http://www.jerven.no/

Sivut