1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
AK 88
karkuremmit telemark suksiin?

mistä sais kestävät (ja edulliset) karkusemmit telluihin?

mä oon jo särkenyt 4 kappaletta lukot ei tunnu kestävän.

JariK

Moi

Mulla on ollu käytössä Rottefellan vaijerit (onkohan se runaway strap?)

Hyvin on kestänyt...

Nyt hommasin uusiin suksiin Black Diamondin ClipWire Ski Leashit, niissä ainakin tuo karabiini näytti riittävän järeältä Biggrin

Molempia näky olevan Free Heelsin hyllyssä ainakin torstaina...

Katso lisää www.freeheels.fi

Laskuterveisin TelemarkKaaja

Ventti

Stubai-merkkiset karkuremmit on ok, kaksissa suksissa tuommoiset ja hyvin kestäneet. Helpot ja nopeat käyttää, irtohihna joka tulee kiinni siteen takakappaleeseen ja nilkan ympäri. Saa ainakin Rukan suksivuokraamosta / huollosta Pisteessä.

Günther

Rautakaupasta saa kaikenlaisia (palo)hakoja ja lukkoja, joista voi viritellä niihin rikkoutuneisiin remmeihin uudet lukot...

janneko

Mulla on ollut kaksissa Rkaseissa SkiServicestä hankitut remmit, joiden tunnustan olevan ilmeisesti Burtonin kamaa. Kaverilla samoja remmejä kaksissa Rkaseissa. Hyvin tuntuu kestävän kumpaisellakin...

janneko

- ei riemulla rajaa kun telluilla ajaa -

mattipoika

Mulla on ollut Rottefellan vanhempi versio karkuremmistä, eräänlainen nauha/remmiversio. Ei lukko kestänyt. Taitavat olla liian pehmeää metallia. Stubain remmejä mulla on paritkin ja ne ovat kestäneet hyvin. Ehkä hieman työläämmät laittaa kuin nää monoon napsautettavat.

TeleM

Biggrin Black Diamondin ClipWire Biggrin

On jo kaksissa suksissa ja todella ensimmäiset jotka toimii moitteitta

TeleM

Hätäkö tässä... Valmiissa mailmassa!

Honey

Kyllä minäkin kannatan Stubain nilkan ympäri laitettavia remmejä. Yhdet lukkomalliset ehdin hajottaa ennen kuin viisastuin ja ostin nykyiset. Ovat kestäneet nyt 5 vuotta eikä kulumista oo tapahtunut paljoakaan. Luotettavat.

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

Mulla on jotain Stubain remmejä (sain ilmaiseksi) hajonnut useampi. Ovat sellaisia kangasremmejä (paksu kengännauha tms) joissa kiiltävä metallinen lukkoklipsu jossa ohut metallinen taipuisa salpa joka "pujotetaan" tavalliseen metallirenkaaseen ja teoriassa lukittuu siihen.

Miten tuon nyt paremmin selittäisi. Joka tapauksessa se ohut metallisalpa vääntyy kelvottomaksi kun kerran pannuttaa vähän enemmän. Onneksi ei ole vielä tarvinnut huutaa alarinteeseen päin että "SUKSIIIIIII!!!" :oops:

hakulinen

Pislan 60 mm teräksinen palohaka mallinro 833 on kestävin/sopivin, siihen vaan kestävää narua, esim. narukäynnisteisten (ruohonleikkurit, moottorisahat) laitteiden käynnistysnarua ja kestävä solmu.

A'vot, siinä on meillä kestävä paketti, ja tietysti grammahifistelijöille liian painava, ja tietysti snobeille aivan liian halpa ja suurtöinen.

Hintaa kertyy palohaat= 3 €

naru= 1,5 €

TeleM

BD clip wire on tosi helppo+nopea käytää hanskat kädessä

Tosin itse tekemisen ilo jää vähiin.

MUTTA aina voi kehaista että olen ostanut sen ihan itse KRÖHÖM :oops:

Monet Stubain remmitkin ollu käytössä Ainoa vika on hieman hitaat pukea nopeat riisua. Siis ne uudemmat kuin ne rinkula malliset

TeleM

Hätäkö tässä... Valmiissa mailmassa!

SSFW

Itse olen vääntänyt tollaset Stubai-tyyliset nilkanympäri tulevat remmit ihan perus metritavarahihnasta (olisko jotain 10mm leveetä) ja niihin sopivista pikalukoista. Lukot on muovia ja vähän epäilin niitä aluksi, mutta hyvin on kestäneet pari vuotta. Muovi on kuitenkin nimittäin sellaista joustavaa, eikä mitään "20 raatia pakkasta ja jäätyy ja naps"-mallia.

Pystyy laittamaan kiinni vaikka mitkä rukkaset päällä ja kun hihnat säätää siten, että lukko tulee monon ulkopuolelle (ei siis jalkojen väliin), niin luulenpa että kestääkin jotain. Kannattaa vaan tosiaan vähän kiinnittää huomiota niiden lukkojen laatuun.

Kertaalleen tuli vähän onkelmaa kun laskea humautin ison kuusen alla olleeseen koloon ja jäin roikkumaan puuhun suksista. Tuli nimittäin aikas paljon lunta syliin ja suuhun. Oli siinä sitten hyvä vatsalihastreeni koittaa saada karkuremmit ja siteet auki lievän klaustrofobian hiipiessä pöksyihin. Meni ylös ja ulos mönkimisineen varmaan 10 minuuttia.

Teuwo =;)

Nysväsin kaiffarille ihan tavallisesta accessory cordista (3 tai 4mm ) "ohut prusiknyöri" ja accesorybiinereistä ja hyvin tuntui pelanneen molemmat varmaan mallia Leksalta koitoisin eli halvimmasta päästä.

Kyllä nuo tuntuivat ainakin muutaman pesukoneen kestäneen toverin koitettua uhmalla päkistää telluilla ruhtinaiden ratsulle ominaisia kyytejä hangessa melko tuhoisin seurauksin... Wink

hojala

Kokemusta on kaikista naruista, mutta en laita enää turhaan rahaa hajoaviin remmeihin.

Hanki n. 80 cm muovipäällysteistä vaijeria (1/2mm) ja heloiksi sopivat lukot, sellaiset, jotka saa kintaillakin auki. Kaikki tämä rautakaupasta muutama euro.

Pätkäse sopiviksi ja trimmaa ilmastointiteipillä kiinni. Helppoa eikö totta!

Haittapuolena on näiden kestävyys...jos on jossain härdellissä ja täytyy saada remmi poikki täytyy olla linkkari teippeihin käsillä, jos ei saa lukkoa auki. Tämä tarve on aika harvinainen...

Hena

Iso mies tuli p...

Sellanen systeemi on mun mielestä ollu paras, että ihan tuollasta rinkoissaki käytettävää muovista hihnaa ja siihen muovinen pikalukko. Voi tosin olla, että joutuu ite väsäämään. Omissa Rottefellan siteissä kestäny ja toiminu hyvin. Se hihna vedetään siteen takaosan läpi niistä rei'istä ja monon ympäri. Sen voi sitte säätää sen verran kireelle, ettei turhaan lähe side auki esimerkiksi hyppiessä tai paipissa (tämä oli mulle ainaki toisinaan ongelma, hieman pientä miestä vitutti). Side kyllä aukeaa tarpeen vaatiessa, varmasti.

"Iso mies tuli pohjoisesta,
<br />iso mies oli vapaana,
<br />vaan ei sen enempää kuin kukaan muukaan,
<br />mietti mies vapaudestaan.&quot;
<br />
<br />- Maj Karman Kauniit Kuvat

Saladin

Mulla oli joskus Riva II:ssa hihnat ja muoviset pikalukot siteen takaosan läpi menevissä rei'issä. Ongelmana oli, että sopivalla kelillä pikalukot täyttyivät lumella ja jäätyivät niin, ettei niitä saanut painettua auki. Aukesivat jonkin aikaa kädessä lämmittämällä. Jossain vaiheessa rikoin toisen lukon ilmeisesti astumalla päälle kantilla. Freeheelsin myymät metallisolkiset Stubain hihnat ovat varmaan kestävämmät ja eri suuntaan toimivan lukituksen ansiosta eivät jäädy kiinni.

Siteen takakappaleesta nilkan ympäri tulevissa karkuremmeissä on vaan se ongelma, että niistä ei ole mitään hyötyä, jos suksen irtoamisen syynä on siteen kantaosan irtoaminen suksessa kiinni olevasta etuosasta. Onhan tämä epätodennäköistä, mutta voi tapahtua vaijerin katketessa tai sen muovisen takakappaleen murtuessa sopivasti.

Sitäkin kannattaa miettiä, onko karkuremmien hyvä olla pomminkestävät. Joskus (vyöryyn jäädessä ainakin) on parempi, että suksi irtoaa kokonaan jollain järjellisellä voimalla. Toisten mielipiteiden mukaan remmejä ei pitäisi käyttää ollenkaan takamaastossa tästä syystä.

Nykyään mulla on muutaman vuoden takaisista Rottefellan/Voilén nimellä myydyistä remmeistä otetut hihnat, joiden päähän on vaihdettu tarvikekarabiinit.

Iso mies tuli p...

En tiedä, mulla ei menny rikki kovassakaan käytössä ja toimi mainiosti. Riippu tietysti niistä pikalukoista.

Tuo siteen hajoaminen on tietysti mahdollista, mutta suuremmalla todennäköisyydellä katkeaa karkuremmi. Mulla oli ongelmana niiden siteestä monoon menevien ohuiden remmien kanssa (jotka siis kiinnitetään monon etuosaan), että toisinaan laukes remmi, toisinaan se monossa oleva metallirinkula. Ei siis toiminu niinku olis pitäny toimia, ja sukset karkaili pitkin rinteitä.

J putskulla ne voi tietysti ottaa pois käytöstä. Offeilla ei kannata käyttää mitään karkuremmejä, näin ainaki viisaammat on neuvonu.

&quot;Iso mies tuli pohjoisesta,
<br />iso mies oli vapaana,
<br />vaan ei sen enempää kuin kukaan muukaan,
<br />mietti mies vapaudestaan.&quot;
<br />
<br />- Maj Karman Kauniit Kuvat

JaniK

suosittelen kovasti G3:n telemark ski leashia josta kuva löytyy esim. http://www.genuineguidegear.com/telemark_accessories_ski_leash.html (itselläni oikean puolimmainen).

Noita on nyt yhteensä 4 paria ja yhdenkään kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Kestää isältä pojalle...

SSFW

Muistui tässä mieleen omista remmi-pikalukkoviritelmistä tosiaan se, että kerran mäkeä holtittomasti alas poukkoillessa tosiaan osui se takakappale kiveen ja räsähti ns. paskaksi. Ei kuitenkaan onneksi suksi karannut vaan pysyi jollain ihmeellä kiinni. En kuitenkaan usko, että esim. R8:lla kovin yleistä on siteen "vaijeriosan" irtoaminen tai sen poikkimeneminen. Ja joskus jos on sopivanlaatuista lunta paljon niin saattaa vähän joutua runnomaan, kun sitä lunta voi sinne lukon sisään tosiaan mennä. Näistä huolimatta olen viritykseen tyytyväinen ja lukot toimii mielestäni helpommin kuin Stubain systeemit.

DorkkisTel

Älä laita ollenkaan karkuremmejä, mää hetin ne menee muutaman käyttökerran jälkeen :evil: :evil: :evil: ei niitä jaksa duunata kukaan täysjärkinen

Anonyymi

DorkkisTel wrote:
Älä laita ollenkaan karkuremmejä, mää hetin ne menee muutaman käyttökerran jälkeen :evil: :evil: :evil: ei niitä jaksa duunata kukaan täysjärkinen

Ei se nyt aivan noin mene: Takamaastossa kyllä voi laskea ilmankin (jos sallii riskin että tulee pitkä kävely alas jos suksi sattuu irtoamaan ja karkaamaan). Rinteissä AINA karkuremmi, koska irtonainen suksi on aikamoinen riski muille laskijoille, toivottavasti rinnehenkilökunta tarttuu hihastasi kiinni seuraavalla kerralla :evil:

Anonyymi

Eli remmi rinteeseen mutta ei offille. Samoin kuin sauvojen "remmien" kanssa niin niitä ei suositella käytettäväksi offeilla. Tämä siksi jos joudut lumivyöryyn niin suksista ja sauvoista pitää yrittää päästä eroon mahdollisimman pian ja tällöin ovat kaikki remmit vain hidasteena. Lumivyöryssä sukset ja sauvat toimivat ns. ankkurina ja vetävät sinua syvemmälle vyöryyn ,ja se ei ole hyvä juttu.

Sauvojen "remmit" kannattaa ottaa pos käytöstä myös kun laskee metsässä. Sillä jos metsässä sauva jää oksaan tai yms. kiinni ja sinä jatkat matkaa voi vauriot olkapään alueella olla suuriakin. Voipi olla loppu laskukausi pilalla.