1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Sampop82
VESIHIIHTO

Hyvää iltaa arvon kanssaurheilijat  :lol:

Nyt olisi tarvetta saada tietoa vesihiihdosta.

Eli olen hiihtänyt varmaan 5- vuotta, mut nytten tuli kahden vuoden tauko niin pitäisi verestellä vähän noita taitoja.

Eli,ongelma on se, että oon iso kokoinen kundi, lue yli 100 kg... ja meil on raskas vene ja 90-heppanen kone.
Alus ei nouse plaaniin hirveen helposti, mutta nousee kuitenkin.
Eli kertoakaapas hyvät ihmiset parit peliliikkeet mitä voisi tehdä?
Ja alla on teräs potkuri.

sen lisäksi voitte laittaa linkkejä, kertoa omia kokemuksia ja niin edelleen.

Kuinka vaikeaa on lähteä liikkeelle laiturilta ?

Kiitoksia jo etukäteen  8)

blur-

Itse en äkikseltään pysty kertomaan mitään maata mullistavia jippoja mutta,potkuria vaihtamalla vois saada aikaan pientä muutosta. lue (potkurinlavan kulma). Toinen vaihtoehto ois säätää konetta: vaatii tosin hiukan taitoa...
            Tosin isompi kone, pienempi vene ja vähemmän porukkaa veneen kyytiin auttaa varmasti  Smile

Persikka

[quote author=Sampop82 link=topic=14500.msg95877#msg95877 date=1150753132]
Kuinka vaikeaa on lähteä liikkeelle laiturilta ?

Itse kokeilin vesihiihtoa ekan kerran juhannuspäivänä ja kivaa puuhaahan tuo oli. Tosin vesi oli lämmintä. Mun mielestä laiturilta oli ihan helppo lähteä,tosin lähdin siitä istualtaan,en seisaaltaan. Lisäksi mulla on huomattavasti vähemmän painoa,mutta olipa venekin aika hepponen:pieni busteri ja 40 heppaa. Vedestä lähtö on kuitenkin vielä helpompaa ainakin omasta mielestäni.
Vinkkejä tosin en osaa antaa,kun oon tosiaan vasta kerran kokeillu.

Mikko

Jotenkin tuntuisi, että kyllä tuonkokoisella veneellä pitäisi ukko nousta pintaan. Yrittäkää keventää vene mahdollisimman kevyeksi (ei muita kyytillä olijoita kuin kuski). Itse aikoinani hiihdellessäni pienin kone millä on pintaan vedetty oli ruuvattu 20:nen ja painoa oli tuolloin +80.
Vesihiihtoa on myös kokeiltu noin 7 metriä pitkällä puoliliukuvalla puuveneellä, jossa lasikuitu päällä ja koneena 44 heppainen keskimoottori. Tämäkin sai hiihtäjän ihan hyvin pintaan, mutta vaihdin hurmaa ei kyllä päässyt kokemaan.
Kuten tuossa jo aikaisemmin mainittiin laiturilta lähteminen ei ole juuri sen vaikeampaa. Ainoastaan saattaa nykäistä hieman enemmän.
Jos vesihiihtopaikka sijaitsee matalalla rannikolla, jolloin laiturin lähelle ajaminen hankalaa ja teitä on useampi hiihtäjä, kannattaa ottaa touhuun mukaan toinen vene. Tämä ajetaan ankkuriin järven/meren selälle. Tällöin hiihtäjän vaihto käy paljon helpommin ja vetoveneellä pääsee paljon lähemmäksi. Pelimies lähtee tietenkin tämän tukialuksen laidalta ja rantautuu tähän laidalle. 

blur-

Unohtupi sanoa että hyvä vinkki on panna joku roikkumaan veneen keulaan, täten keula ei nouse niin herkästi pystyyn ja vene nousee paremmin plaaniin.

Timppa

Laiturilta on oikeastaan helpompi lähteä kuin vedestä kun ajoitus vaan pelittää. Jos hiihtelet kahdella suksella niin siihen vaan mahdolisimman reunalle istumaan ja valmiiksi pieni takanoja. Narua hiukka suoraksi (ei tietenkään aivan että jää vähän pelivaraa saada vauhtia) ja siitä vaan sitten lankuille seisomaan kun naru kiristyy... veneelle tietty pitäisi saada sen verran vauhtia ettei tule kuitenkin sitä vesilähtöä  Wink

Tolla massalla voi olla normileveällä suksella hankala päästä yhdellä suksella liikenteeseen jos vetovehkeessä ei ole paukkuja tarpeeksi, mutta kannattaa opetella suoraan laiturilta lähtö sillä viisiin että seisoo yhdellä jalalla laiturilla ja suksijalka on valmiina lähtösuuntaan suksenkanta vaikka laiturin alla. Matala vedenpinnan lähellä oleva laituri on tässä hyvä. Vetoveneeseen vaan vauhtia ja kun naru kiristyy niin sen kun astahtaa suksijalalla veteen... nykäisy voi olla "suurehko" jos sattuu astumaan suksijalalle liian aikaisin ja ehtii upota  Biggrin ... toisaalta jos hiukka myöhästyy niin voi tulla tyylikäs sukellus. Ajoitus ratkaisee.

Ja vähän off topic...joskus kun tuli enemmäkin hiihdeltyä niin havaittiin että ainakin sellaiset 75 kg kaverit onnistuu pysymään pelkillä jalkapohjilla pinnalla kun nopeutta saatiin sellaiset 50+ km/h...

&quot;To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe.&quot;<br />Anatole France

_j_

itse en ole kokeillutkaan lähteä liikkeelle laiturilta kun vedestäkin voi lähteä Biggrin se on hyvä osata jos vaikka kaatuu niin saa lähteä heti liikkeelle eikä tartte mennä mihinkään laitureille tai veneen reunoille istuskeleen ja vedestä lähtö ei nykäise yhtään kunhan vetää vain eka narusta löysät pois.

Arkienkeli

Nöösipoikina hiihdettiin kymppiheppaisella Mercuryllä ja vesimäkärällä, "suksena" hetekan pohjavaneri...

Kyllä venessä pitää olla kaksi henkeä, toinen kuskina ja toinen tarkkailee hiihtäjää.

Vode

Vene tyhjäksi kaikesta turhasta, mahdollisimman vähän jopa polttoainetta mukaan. Kaveri keulaan painoksi, helpottaa liukuunnousua. Trimmi alas, naru tiukalle ja urku auki, kyllä 90 heppanen pintaan jaksaa nostaa. Hiihtäjä nousee kahdelle sukselle jo alle 20 km/h vauhdista, varsinkin kun pintaanpäästyä kiskoo hieman sivulle, niin saa lisää vauhtia. Trimmillä ei itseasiassa vetohommissa oo tullu paljon leikittyä, kun todettu se aika tarpeettomaksi. Lisäks jos trimmaa liian ylös, niin potkurivirta häiritsee hiihtäjää ikävästi, jos on pakko hiihtää suoraan takana, vaan kukapa siinä hiihtäis?

Koskaan ei oo tullu mieleen lähteä laitureilta/veneenreunoilta, miks se pitäs tehdä? Turhaa äijistelyä / säätöä. Kahella suksella pitaan ja sitten pudottaa toisen suksen pois, niin on kivampi yhellä kurvailla. Muistaa vaan venekuski varoa tuota kelluvaa suksea ja hiihtäjä kans! Yks ukko (kuski) pelkästään veneessä pärjää kyllä, mutta syytä olla tarkkana / rauhallinen mesta, missä ei paljoa liikennettä. Niin ja nopeudet maltillisia. Jos kovaa hiihdetään, asia erikseen..

"Aina kannattaa lähteä."

Timppa

[quote author=Vode link=topic=14500.msg98474#msg98474 date=1154958863]
Koskaan ei oo tullu mieleen lähteä laitureilta/veneenreunoilta, miks se pitäs tehdä?

Henk.koht. oman mukavuuden vuoksi juuri tykkään enemmän juuri moisesta laiturilta / sopivalta rannalta seisen lähdöstä (jotkut puhuvat ns. "hyppylähdöstä") ilman mitään ylimääräisiä äijäilyjä...
a) siinä ei kastu kuin noin polven korkeudelle poislukien roiskeet kuten yleensä hiihdossa... seikka jota oppi arvostamaan kun hiihteli aikaisin keväällä tai myöhään syksyllä kun järvi vesien lämpö oli jotain +12 (ennenkuin oli varaa hankkia märkäpukua...)
b) loppupeleissä hennot kätöset ei rasitu niin paljoa kuin vesilähdössä (ei muutamaa kuutiota vettä sylissä ennenkuin alkaa päästä liukuun)
c) joskus muinoin tuli yhdistettyä huvi ja hyöty, jolloin piti päästä hiihtämään jo erinäisille mökeille menomatkat eli olisi tullut kalliiksi jättää aina toinen suksi kellumaan pitkin järviä  Biggrin  eikä se olisi ollut kovin ympäristöystävällistäkään, noh... liekkö koko hiihto sitä (kahta sukseahan ei käytetä kuin hyppyrissä...  :wink:)
d) vielä oli joku syy, mutta kuin ei vanha enää muista...

Tokihan vedestä on helpoin/turvallisin alkuun opetella lähtemään ja varsin tarvittava taito kun kuitenkin kikkaillessa pulaa.

&quot;To accomplish great things, we must not only act, but also dream; not only plan, but also believe.&quot;<br />Anatole France

_j_

Quote:
loppupeleissä hennot kätöset ei rasitu niin paljoa kuin vesilähdössä (ei muutamaa kuutiota vettä sylissä ennenkuin alkaa päästä liukuun)

On sitä tullu välillä kuljailtua ja lähettyä yhellä suksella veestä ja piettyä vain yhellä käellä kapulasta kiinni että toisella voi tasapainoilla ja kyllä sitä ylös pääsee niin nelikymppiselläki

en tiä kyllä onko mulla normaalia leviämmät sukset ko ne on vanahat puiset sivakat.

_j_

[quote author=Timppa link=topic=14500.msg96197#msg96197 date=1151426956]
Ja vähän off topic...joskus kun tuli enemmäkin hiihdeltyä niin havaittiin että ainakin sellaiset 75 kg kaverit onnistuu pysymään pelkillä jalkapohjilla pinnalla kun nopeutta saatiin sellaiset 50+ km/h...

Mites se onnistu jätikkö sää eka toisen suksen ja sitte viimesenki vai miten :?

Anonyymi

Muutama vinkki:
- vesilähtö yhdellä suksella: Suksen kärki kapulan köysien väliin siihen kolmioon, etujalka koukussa ja takajalalla tukea perästä vähän niin kuin laahaa perässä.

- laiturilähtö kahdella suksella: vetovene kiristää narun lähes suoraksi ja kun 2-3m narua löysänä veneeseen täydet hanat ja näin tempaisee hiihtäjän mukaan. Hiihtäjä on heti tai lähes heti plaaniin. Hiihtäjän täytyy tietysti istua aivan laitrin reunalla suksen kärjet kunnolla ilmassa jalat kunnolla koukussa että tasapainossa säätövaraa.

- hyppylähtö yhdellä suksella: laiturissa täyy olla kunnon raot ja laudoitus menosuuntaa eli evä uraan ja suksi jalkaan. Vene toimii kuten laiturilähdössä.  Hiihtäjä hyppää laiturin reunasta takajalalla veteen samaan aikaan kun vene tempaisee vauhtiin.

Hyppylähtö tietysti vaatii aika paljon harjoitusta ja tasapainoa.

Vähän on sekava selostua mutta toivottavasti auttaa... ei muuta kun yrittämään ja uudelleen ja uudellen kyllä se siitä.

Anonyymi

Ai niin se jalkapuhja hiihto:
- normi veneellä kova vauhti tyyni vesi (tarkistakaa ettei mitään risuja yms. vedessä muuten käy pahasti) ajo yhdellä suksella ja sitten paljas jalka veteen ja jätetään toinenkin suksi. Vauhtia kyll pitää olla yli 30solmuu.
- vesihiihto veneissä on kans käytössä sellasia tankoja veneen vieressä jossa voi hiihellä paljain jaloin. Ja oon nähny pätkän jossa sähkövinssillä laskettiin hiihtäjä veneen perään temppuilemaan.

Vode

Ok. Eipä ole tullut kyllä mieleen kokeilla, eipä oo kyllä sopivaa laituriakaan lähimailla. Tuo olis tietty hyvä kun etupäässä yhellä suksella hiihdetään, niin ei tarttis aina pudottaa sitä lähdön jälkeen, tuulisella säällä saattaa olla kaukanakin lenkin jälkeen. Meitin vetoveneessä ei kyllä riitä potku nostamaan pintaan yhdellä suksella (kolmiokikkaa vois tietty kokeilla) hyvä kun jaksaa kahella suksella vähän painavamman kaverin pintaan nostaa. Siks vois tuota siis kokeilla. Toisaalta pakkohan sinne veteen on kuitenkin sukeltaa jossain vaiheessa, vaikka kuinka kylmää oliskin. Hiihdettiinhän sitä aikoinaan pitkiäkin siirtymäpätkiä, muttei juuri enää jaksa.

"Aina kannattaa lähteä."

Hercules

Juu...henkilökohtaisesti olen aiheuttanut vesisuksien kanssa hupia lähinnä kanssaihmisille. Joitakin vinkkejä veneen säätöön sitä vastoin löytyy tuolta lautamaailman puolelta:

1) Venettä kun keventää, niin kannattaa hoitaa pakollisia painoja perältä keulalle. Joissain veneissä keulaan voi myös lisätä vettä "painoksi". Tällöin vene nousee herkemmin plaaniin ja toisaalta aaltoa saa muunnettua veneen uintia muuttamalla.
2) Heikompaankin koneeseen luulisi tulevan potkua ns. crossibensalla. Shell lanseerasi 99+:n hiljattain, mutta näitä korkeampi oktaanisia löytyy kilpakäyttöön ainakin 105 oktaaniseksi saakka.
3) Puuterilt tuttu: läskimpi ukko -- läskimpi suksi. ja varmasti kantaa...
4) Vedestä nousua joutuu harjoittelemaan. Nousuun vaikuttaa myös hiihtäjän taito koneen tehon lisäksi. En osaa neuvoa tarkemmin, mutta olin paljon harjoitelleiden kavereiden seurass pienimpänä ja olin ainoa joka sai vesiskootterin "sutiin" paikalleen.

Porcus se movet