1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Vetehinen
Aktiiviperäsin / tavallinen peräsin. Mitä eroja?

Olemme ensi keväänä ostamassa kaksi kajakkia ja olen katselemassa nyt ajoissa eri vaihtoehtoja.
Mieleen juolahtaa kysymyksiä aktiiviperäsimestä, miten se toimii ja miten sitä voi verrata tavalliseen peräsimeen "ajotuntumalla"?

Olen itse Llettmann Olymp koskikajakin omistaja, mutta innostunut ajatuksesta yhdessä retki-melomisesta. Koskarissa ei omaa peräsintä ole, vaan ohjailu tapahtuu tyystin muilla keinoin. Tavallisesta peräsimestä on jonkin verran kokemusta, mutta aktiiviperäsimestä en tiedä edes sen ohjaamisesta mitään.

nikohak

Aktiiviperäsin on siis ikään kuin kuminen rungon jatke, joka kääntyy tavallisen peräsimen tapaan. Polkimet ja ohjaustapa ovat aivan samat, kuin tavallisellakin peräsimellä.

Itselläni on siis moinen kapine kajakissa ja olen ollut erittäin tyytyväinen vaikka alla onkin myös kritiikkiä.
Tuntumassa en huomaa juurikaan eroa, mitä nyt aktiiviperäsin on hiukan tehokkaampi.

Aktiivin edut:
- simppeli ja kestävä rakenne
- ei tartte nostaa rantautuessa
- rungon jatke joten kait aavistuksen vähäisempi vedenvastus
- lähempänä kajakin keskiosaa, joten pysyy paremmin veden alla jos on isompaa aallokkoa
- hieman tehokkaampi myös tasaisella
- KajakSportin kajakit on hyviä (saahan aktiivia toki ainakin Revaliin)

Huonot puolet:
- ei pysty nostamaan rantautuessa ja vaikka onkin kestävä niin silti hirvittää
- menee usein linkkuun kun meloo taakse päin
- KajakSportin kajakit on kalliita
- jalkatuki/poljinjärjestelmä menee KajakSportin oletusvaihtoehdosta vaihtoon, sillä se on hätäinen kompromissi jolla on koitettu tehdä kiinteistä jalkatuista polkimet
    - jalkoja ei pysty pitämään pohjaa vasten tai polkimien pyörähdyspiste on liian ylhäällä
    - poljettaessa kantapää siirtyy taakse > jalka koukistuu > jos on esim. myrskyssä jalat naftisti reisitukia vasten niin eihän ne jalat voi koukistua
    - poljinnarut ottaa kiinni varpaisiin
    - jalkoja ei pysty pitämään yhdessä (tämä vika on lähes kaikissa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta)
    - HAJOAA helposti. Itsellä ei kokemusta, mutta tapauksia on useita ainakin naapuriseurassa

Aktiiviperäsin: http://www.kajaksport.com/fin/activ_perasin.html
Polkimet: http://www.kajaksport.com/fin/ohjainpaketti.html

PowerFlip

Jos kajakkiinsa kerran haluaa liikkuvia osia niin poljinohjaukselle löytyy tukevampiakin vaihtoehtoja  Wink

http://gamma.nic.fi/~2cv/tekniikka/RATTI.jpg

Tuorala

Niin ja voihan sitä melaakin käyttää ohjaamiseen  Wink

"Go out and hurt yourself before your body looses it's ability to heal itself"

nilakka

- jalkoja ei pysty pitämään yhdessä (tämä vika on lähes kaikissa, muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta)

ÖÖÖ, enkö tajunnut jotakin???
Miksi jalkoja pitäisikään pitää yhdessä?
Minulla ne ovat niin,että jalkoterät päkiältään polkimella ja lepäävät rennosti polvet hieman ulospäin koukussa. Ja kun tarvitsen tukea, jännitän vain jalat polkimille ja polvet nousevat aukon sisäreunaan tukemaan kajakkia.
En pidä polvia yhdessä edes silloin,kun otan voimaa jaloista ja tuen ne polkimiin saadakseni maksimivoiman melanvetoon.

Muuten pidän ns normaaliperäsimen ohjaavuutta parempana, kuin aktiiviperäsimen.
Eihän sellaista kajakkia saa edes laskea suoraan maahan,koska tuo peräsin malli taittuu heti ja pienikin taittuminen vaikuttaa kajakin suoraan etenemiseen huonosti.
Peräsinasiassa olen joko nostoevän,tai polkimilla käännettävän,ohjaavan peräsimen kannalla.

Yleensä käy niin,että ennemmin tai myöhemmin tuollaiset peräsimet vaihtuvat "oikeisiin" peräsimiin,jos melontaharrastus jatkuu ja vakavoituu.

arctic biker

http://www.thomassondesign.com/entry.aspx?id=58

tuossa tuota asiaa miksi tämmöinen tanko tai putki johon voi jalkansa tukea mihin kohti vain on ihan järkevä. ei kannata sotkea evää ja peräsintä keskenään, niillon ihan eri funktiot!!
aktiiviperäsin ei oo mulle tuttu joten en lähde vertaamaan. melojalehdessä oli kyllä asiasta tarinaa ,kirjoittaja ainakin oli ihan asiansa tunteva... jos on epävarmuutta hommaa kajakki ainaskin peräsinvalmiudella ja opettele melomaan alkuun ilman.
ja kyllä se voima ihan jokaiseen melanvetoon pitää lähteä jalkatyöstä
Tuo thomassonin saitti kannattaa kyllä tutkia tarkkaan, mies tietää eikä vain luule tietävänsä Smile
ja jos omistamisen lisäksi olet koskaria melonut et tarvitse peräsintä ollenkaan.

nikohak

[quote author=nilakka link=topic=18842.msg124739#msg124739 date=1185549973]
ÖÖÖ, enkö tajunnut jotakin???
Miksi jalkoja pitäisikään pitää yhdessä?

Eihän niitä jalkoja tietty pakko ole pitää yhdessä, mutta huomattavasti kevyempää on meloa etenkin pitkiä matkoja. Niinkuin edelläkin sanottiin, niin jokaisen melanvedon tulisi lähteä jaloista asti liikkeelle. Eli vedon puoleisella jalalla pitäisi tukea ainakin sen verran, että ylävartaloa pystyy kääntämään kunnolla. Ilman kunnollista vartalonkääntöä melonta tapahtuu käsivoimilla.

Ja vartalo kääntyy huomattavasti paremmin, kun pitää jalat yhdessä, samaan tapaan kuin kilpamelonnassa. Itsekin laitan kyllä jalat tuohon Nilakan mainitsemaan ns. salmiakkiasentoon jos keli käy liian kovaksi. Koskimelonnassahan ymmärtääkseni jalat pidetään aina erillään, kun hyvä tasapaino on etusijalla.

Muuten pidän ns. normaaliperäsimen ohjaavuutta parempana, kuin aktiiviperäsimen. Eihän sellaista kajakkia saa edes laskea suoraan maahan,koska tuo peräsin malli taittuu heti ja pienikin taittuminen vaikuttaa kajakin suoraan etenemiseen huonosti. Peräsinasiassa olen joko nostoevän,tai polkimilla käännettävän,ohjaavan peräsimen kannalla.

Mulla ei ole tietoa ensimmäisistä aktiiviperäsinmalleista, josko olivat erilaisia. Ehkäpä olet kokeillut sellaista?
Mutta nykyinen aktiiviperäsin on kumia ja sen voi kyllä ihan huoletta laskea maahan vähäksi aikaa, eikä se peräsin jää taipuneeseen asentoon. Omasta mielestäni ko. peräsin on jopa hieman tehokkaampi, kuin nuo yleisimmät laskettavat peräsinmallit. Muusta en itse edes huomaa kummanlainen systeemi siellä perässä möllöttää. Meloja-lehden testissä tulivat suunnilleen samaan lopputulokseen (ks. http://www.kajaksport.com/fin/testit.html).  Aktiiviperäsin on vain yksi joustava kuminpala eli se on varmatoimisempi ja kestävämpi kuin tavallinen peräsin. Toistaiseksi en ole kuullut rikki menneestä aktiiviperäsimestä, mutta muista malleista useammankin kerran ja niitä on sattunut myös omalle kohdalle.

Yleensä käy niin,että ennemmin tai myöhemmin tuollaiset peräsimet vaihtuvat "oikeisiin" peräsimiin,jos melontaharrastus jatkuu ja vakavoituu.

Mielipiteet muuttuvat mutupohjaisista faktoihin pohjautuviksi, jos melontaharrastus jatkuu ja vakavoituu Wink

nikohak

[quote author=Tuorala link=topic=18842.msg124606#msg124606 date=1185450188]
Niin ja voihan sitä melaakin käyttää ohjaamiseen  Wink

Jeps, mutta jos majapaikka on parinkymmenen kilometrin päässä ja kova keli yllättää niin on usein kätevämpää käyttää sitä melaa mahdollisimman paljon eteenpäin melomiseen.

Peräsimen käyttö ylipäätään tuntuu jakavan porukkaa ja sitä keskustelua lienee turha aloittaa tässä. Molemmilla on sinällään ihan perustellut pointit. Omalla kohdalla olen ratkaissut asian siten, että peräsin pitää kajakissa olla mutta myös ilman sitä pitää opetella pärjäämään.

Hamsteri

[quote author=nikohak link=topic=18842.msg124830#msg124830 date=1185695026]Omalla kohdalla olen ratkaissut asian siten, että peräsin pitää kajakissa olla mutta myös ilman sitä pitää opetella pärjäämään.

Mulla on sekä evä että peräsin. Tyynellä en käytä kumpaakaan. Tuulella melon evän kanssa. Vähän kovemmalla tuulella melon peräsimen kanssa. Enkä peräsimestä luopuisi, koska en ymmärrä, miksi hommasta ehdoin tahdoin pitäisi tehdä vaikeaa.