1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
imrelli
amatööri intoa täynnä ja apua vailla

Hei melonta väki.
Minulla ei ole kun intoa ja halua lähteä melomaan lappiin nyt kesällä.
Onko olemassa helppoja reittejä alottelijoille joista myös saisi vuokrata vehkeet?
Mistä osoitteesta voisi löytyä?

matti

Hei Imrelli,
Melonta on hieno laji ja Lappi upea kohde.
Et ole saanut vastauksia...
Avuliaita ihmisiä on, mutta antamillasi taustatiedoilla ei kukaan pysty antamaan lyhyitä ja yksinkertaisia ohjeita. Neuvojen antaja kokee että hän olisi jotenkin vastuussa myös neuvottavan turvallisuudesta!
Emme tiedä, oletko melonut edes jonkinverran, vai olisiko melonnan alkeiskurssin paikka ennenkuin lähtee erämaahan. Et kerro myöskään kulkuvälineestä (kanootti/kajakki), seurueestasi (kukaan ei suosittele että aloittelija meloisi yksin missään ja koskaan), aikataulustasi (jokien virtaamat ja turvallisuus sen mukana muuttuu radikaalisti kesän kuluessa.

-Katsoitko, mitä Relaassa on aiemmin asiasta kirjoitettu (haku esim. "melonta Lappi")
-Katsoitko googlella samantapaisella haulla? Mm. Laplandfinland-sivustoilta löytyy monipuolista tarjontaa.

Luulisin että näillä hauilla pystyt hahmottamaan, mitkä ovat mahdollisuutesi selvitä ja nauttia melonnasta Lapin erilaisissa olosuhteissa. Jos et ole yhtään melonut, hakeudu vikkelästi alkeiskurssille etelässä: on paljon kivempi harjoitella pelastautumista siedettävän lämpimässä sileässä vedessä opettajan valvovan silmän alla kuin yksin jäätävän kylmässä virrassa...
Tämä oli tarkoitettu rohkaisuksi hienon lajin pariin Smile ...
Jos kuitenkin aiot lähteä ilman edeltävää kokemusta Lappiin melomaan, pyydän hartaasti että pysyttelet järvillä ja melot porukassa lähellä rantoja melontaliivi päällä...

imrelli

Kiitos Matti
Olet ihan oikeassa, sitä kun itse tietää niin kuvittelee että kaikki tietää...anteeksi ajattelemattomuuteni. Meitä on neljä ja kaikki ollaan melottu mökkirannassa eli amatöörejä ollaan vaikka melonnan pikakurssi käyty. Taas ajattelin että tiedot olisi jossain " yhdessä" ja paljon olen koneen vieressä istunut asian puitteissa, tieto on vaan hajallaan. Tarvitsen vaan kärsivällisyyttä ja aikaa... Kiitos sinulle

olavipallari

Jos Rovaniemen lähiseutu kiinnostaa niin täällä olisi Kemijoki sekä Ounasjoki jotka olisivat helppoja saavuttaa.

Kemijoella voisi tehdä 1-2 pv retken Vanttauskoskelta Rovaniemelle n. 50 km. Matkalla ei juuri koskia, vain virtaavaa vettä. Itse vien aloittelevan porukan yleensä sinne. Se voisi olla vähän meloneille sopiva paikka. Tie kulkee aivan vieressä joten keskeyttäminen/evakointi helppoa. Itse vien yleensä tännä aloittelevan ryhmän. Toki olen siinä oppaana mukana.

Ounasjoki Rovaniemeltä n. 20km ylöspäin aivan sileää virtaavaa vettä. Sitä ennen Marraskoski jossa meloja ilman koskikokemusta luultavasti kaatuu. Marraskosken yläpuolella on 70km nivoja, kierrettäviä kiviä, pieniä aaltoja. Kokematon luultavasti pysyy pystyssä. Tai sitten ei. Tie kulkee myös Ounasjoen vieressä koko matkan joten kuljetukset ja keskeytyskin on helppo järjestää.

Kajakkeja ja kanootteja Rovaniemellä vuokraa Safartica niminen yritys.

Tässä nämä pari isointa jokea napapiirin lähistöllä. Muitakin toki on mutta nämä ovat helpoimmat saavuttaa.

enjoy the ride!

OS

Pysytäänpä edelleen napapiirin alueella ja jatketaan noista Olan jokiehdotuksista järvimelonnan puolelle. Ylitorniolla on yhdessä nipussa hienot järvet eli Raanujärvi, Vietonen ja Miekojärvi. Posiolta löytyy Suolijärvi, Livojärvi ja Kitka (osa Kuusamon puolella) ja Ranualla Simojärvi. Alueista löytyy tietoa esim. luontoon.fi-sivuilta.

pointxp

Tuota Livojärveä suosittelen muillekin kuin aloitteleville melojille: muuan kesä sitten meloskelin järven läpikotaisin ja ihastuin siihen ikihyviksi. Selät eivät ole valtavan suuria ja rannat ovat helppoja hiekkarantoja. Paikallisten mielestä kuulemma Rivieraa ei tarvitse kun on Livo. Kitkanpuoleinen järvenosa on sokkeloinen ja kiva melottava.