1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
japi2
Vesipolitiikka melonnassa

Olemme lähdössä kaverin kanssa syksyllä Kustaviin ja Brändöseen melomaan viikoksi ja vesimäärä ja sen uudelleen takkaus askarruttaa. Paljonko ootte ottanu/saanu mahtumaan vettä reissullenne? Ja mistä olette mahdollisesti tankanneet tankit täyteen? Tietty vierasvenesatamat on yks mahdollisuus, mutta löytyykö jotain ulkoilualuetta tms. jossa olisi kaivo? Kaikki mahdollinen vinkki on tervetullutta!!!

Japi

Timoa

Veden kuljettamiseen olen käyttänyt ortliebin vesipusseja. Ne kestää! Määrä sitten vaihtelee aikalailla. Yleensä mukana on ollut aivan liikaa vettä, mutta kajakissa muutaman kilon ylimääräinen vesilasti ei haittaa ollenkaan varsinkin jos muuta painoa ei ole kovin paljoa. Tehkää sellaisia ruokia jossa vettä ei mene hukkaan. Makaronin tilalle couscous yms. Perunat keittyy merivedesä.

Vierasvenesatamista ja leirintäalueilta saa vettä. Kaupoista saa joko ilmaiseksi tai pullovetenä. Omassa ea laukussa kulkee muutama vedenpuhdistustabletti reissusta riippumatta. Toimii hätävarana jos joutuu hankkimaan vetensä lätäköstä tai muuten epämääräisestä paikasta.

Googleta paikallinen melontaseura ja kysy. Myös joku paikallinen leirintäalue tai turisti info varmasti auttaa.

nikohak

Usein sanotaan että ihminen kuluttaa 3 litraa vettä päivässä. Me ollaan otettu sen mukaan ja koskaan ei ole vesi ollut lähelläkään loppua. Käytännössä siis veden kulutus on ollut alle 2 litraa sisältäen ruuanlaiton. Mut melontareissuilla ruoka ei tietenkään ole mitään ankeaa kuivamuonaa ja mukana on usein mehukeittoa, parit oluset jne. eli vettä tulee myös niistä.

Kajakkiinhan kantsii ennemmin ottaa se tuore porkkana mukaan, kuin koittaa taikoa kuivatusta tuoretta vesitilkan avulla.

Ja meillä on isot muovikanisterit/limpsapulloja veden kuljettamiseen. Halpaa ja huoletonta, joskin kajakkien säilytystilat ja pakkausluukut on keskimääräistä tilavammat niin ei tartte optimoida.

Anonyymi

Meillä vesi kulkenut 10 litran kanistereissa ja pienemmissä pulloissa. Jos ei ole todella pitkäjalkainen niin iso kanisteri mahtuu helposti esim. jalkatukien taakse. Ja määränä on ollu keskim. 3 litraa/päivä ja hyvin on riittänyt. Ja kuten sanottu, merivesi kelpaa usein ruoanlaittoon, riippuen tietty että kuinka lähellä saastan lähteitä ollaan.

Viime kesänä vettä saatiin mm. kylän kirkosta, ystävällisiltä mökkiläisiltä, melontaseuralta ja leirintäalueelta. Vierasvenesatamatkin toimii, eli vaihtoehtoja on!

propel

Ainakin ennen vanhaan (n10v sitten) tuolla Kustavi - Brandö suunnalla tuli ruoka- ja pesuvesi eri hanoista, eli ihan mistä sattuu kaivosta/vessan hanasta ei ehkä juomapulloa kannata täyttää jos asia on edelleen niin.

Esim. Brandön leirintäalueen suihkussa piti käydä suunnilleen henkeään pidätellen, kun ruosteen karvas vesi haisikin niin kuvottavalle.

Syynä tähän ilmeisesti on maaperän/veden hirmuinen rautapitoisuus.

Suosittelen siis pyytämään juomavettä paikallisilta ja välttämään liiallista omatoimisuutta.

Anonyymi

Noi mun vinkit tosiaan ei oo erityisesti Kustavi-Brändö -alueelta vaan rannikolta yleensä. Mutta kuvittelisin siellä (ainakin nykyään) vallitsevan samankaltaiset olosuhteet kuin muuallakin.. Mutta jos on vielä huolissaan eikä halua asiaa jättää arvailun varaan niin ei muuta kuin soittoa esim. paikallisille leirintäalueille yms. palveluille. Googlettamalla näytti löytyvän useampia.

very heavy

ja vielä vinkkinä jos pyydät vettä paikalliselta brädöorginaalilta pyydä sitä toisella kotimaisella tai saamasi neste muistuttaa väriltään enemmän päärynälimua kun vettä,ei muuta kun hyvää matkaa yhteen suomen syvimpään persläpeen.

japi2

Kiitos vastanneille!! Juu tuollaista 2-3 litraa oli kans ajatuksissa. Vierasvenesatamat ja yks tuttu porukka asuu noilla nurkilla jotenka eiköhän tuota vettä tosiaan löydy. Ajankohta on vaan sellainen, että useimmat putiikit ja satamat ovat kiinni. Olen tottunut näihin Uudenmaan virkistysalueisiin, joista saa (paikasta riippuen) juomakelpoista ja vieläpä hyvää vettä. Ajattelin myös olisko alueelta löytynyt autiotupaa tms. kuten täältä päin. Taitaa olla toiveajattelua. Onko jotain hyvää vinkkiä jonkun mielenkiintoisen paikan suhteen? Ajattelin että yksi yö tulis ainakin viettää isokarin lampun loisteessa.

Very heavy vois vähän aukasta kommenttiaan. Huonoja kokemuksia, millaisia??

Tänks guys!!

born to be wild paitsi himassa

very heavy

eihänne suomenkielisiä siellä siedä ja veden lisäksi kannattaa varata sama2-3lit hyttysmyrkkyä niitä siellä meinaan riittää tosin nyt taitavat olla mennyttä tältä kesältä.

Anonyymi

[quote author=very heavy link=topic=31996.msg179260#msg179260 date=1284154041]
eihänne suomenkielisiä siellä siedä ja veden lisäksi kannattaa varata sama2-3lit hyttysmyrkkyä niitä siellä meinaan riittää tosin nyt taitavat olla mennyttä tältä kesältä.

Eiköhän noillakin seuduilla törmää ihan mukaviin ihmisiin, kielestä riippumatta.
Mutta tosiaan mielessä kannattaa pitää se, että monen suomenkielentaito siellä on varmasti olematon tai erittäin huono. Eli ei kannata olettaa että kaikki tajuaa, vaikka Suomessa ollaankin. Vähän kun itse yrittää tulla kieliasioissa vastaan niin kummasti yleensä yhteistyö pelaa.

Ja hyttysistä sen verran, että täällä Kokkolan seudulla ainakin kovasti olivat vielä voimissaan ja hyttysmyrkky ois ollu aika kiva olla mukana. Vaan ei tajuttu.

very heavy

ehkä moukaroin brädöötä liian ankarasti sanansäillä tosiaan syvä vihani tuota saarta kohtaan johtuu eliökannasta joka on mieletön tai sitten meikäläinen erittää entsyymiä joka veti puoleensa kaikki saaren hyttyset.kielimuuriin törmääminen mulla tosiaan sattui affenanmaalla itse brädöläisiä en edes tavannu,oletin niiden olevan samaa ylämaalaista kastia. jämähdin sinne yöx kun myöhästyin lautasta ja jouduin yöpymään lauttarannassa..tähän liittyy myös tarina veden riittävyydestä,olin liikkeellä polkupyörällä ja mulla ei ollu pelkkää vettä siinävaiheessa kun saarelle tulin kun oletin ehtiväni lauttaan mutta enpä kerinny ja nälkäkin kurni vatsassa niinpä jouduin keittämään pastat hartsportissa ja makuelämys oli omiaan lisäämään matkan eksotiikkaa Biggrin

japi2

Mulla on kans vähän parempi kuva affenanmaalaisista ja saaristolaisista. Huttusia tuskin enää tuolloin on!! Toivottavasti tuulet ovat suotuisia etenkin takaisinpäin tullessa niin ei tarvi vetää yöllä takaisin mökille!

Timoa

japi2

hahahahha good one!!