1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
ihmekuutti
Meloen väli Repojoki-Kuttura!

Millainen on meloa väli Repojoki-Kuttura? Ollaan lähdössä kalaan Ivalojoelle heinä-elokuun vaihteessa ja meinattiin aloittaa reissu tällä kertaa Repojoelta asti. Inkkarilla ollaan liikeellä. Myös Ivalonmatti voisi tulla kysymykseen aloituspaikkana. Kumpaa suosittelette? Onko koskia miten? Millaisia kosket on vaativuudeltaan? Oletteko kalastelleet tuolla suunnalla (tiedän rauhoitus alueet)? Ei varmaan liikkujia juurikaan?

Aikaisemmin ollaan laskettu ainoastaan Kuttura- Tolonen väli useampaankin kertaan.

pauliina

Itse asiassa olen melonut Repojoelta. Ei siellä Ivalojoella Repojoen liittymisen jälkeen ole sen kummempia koskia kuin Kutturan alapuolellakaan. Repojoki on pienempi ja voi mennä matalaksi mutta eiköhän siitä pääse kuitenkin ihan ok, siinä ei ollut mitään ihmeellistä.

OS

[quote author=pauliina link=topic=36041.msg190284#msg190284 date=1305205276]
Itse asiassa olen melonut Repojoelta. Ei siellä Ivalojoella Repojoen liittymisen jälkeen ole sen kummempia koskia kuin Kutturan alapuolellakaan. Repojoki on pienempi ja voi mennä matalaksi mutta eiköhän siitä pääse kuitenkin ihan ok, siinä ei ollut mitään ihmeellistä.

Pauliinan kanssa samaa mieltä. Ivalon-Matista lähtiessä joki on selvästi matalampi ja tuolloin heinä-elokuun vaihteessa vesi saattaa olla aika vähissä. Loppujen lopuksi kaikki riippuu tietenkin kesän sateista.

ihmekuutti

Eli olisiko Repojoki parempi vaihtoehto kuin Ivalonmatti aloituspaikaksi? Muistatteko olisiko Karvajoen suun seudulla hyviä leiripaikkoja?

kuutinvalo.kuvat.fi

harjus

Kannattaa aloittaa Repojoelta. Siinä on vielä sopivasti näppärä paikka kipata kulkuneuvo veteen. Ivalonjoen puolen kosket ovat kovin vähävetisiä. Repojoen puolella ensin pitkä suvanto ja sen jälkeen vähän syvempi ennen yhtymistä mataleneva koskivyöhyke. Hyviä leiripaikkoja on oikeastaan joka kosken rannassa. Karvajoen suussa on hyvä vanha leiripaikka. Kosket ovat enimmäkseen helppoja. Saarikoski on kaikista kovin ja siinä vähän jo pärskähtää, mutta siinäkin laskulinja on suoraan keskeltä. Matalalla vedellä kosket ovat kyllä paikoin aika kivisiä. Jäkäläkoskessa kippasin aikoinaan inkkarin, kun keula nousi laakealle kivelle ja reuna pääsi haukkaamaan vettä. Kanootti jäi vielä nalkkiin keskelle koskea ja oli kohtuullinen homma saada se revittyä se irti. Sopivasti vielä lämmin ja kuiva kesäpäivä vaihtui kuin nakutettuna runsaaseen saderintamaan, kun kömpi prosessin jälkeen rantapenkalle. 

ihmekuutti

Kyllä se meidän aloituspaikka taitaa olla se Repojoki. Toivotaan vaan että vettä riittää vielä kyseisenä ajankohtana. Kiitoksia vastauksista!

kuutinvalo.kuvat.fi