1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Markku Jussila
Pohjois-Norjan vuorovesiaallot surffilaudalla tai kanootilla

Rip Curl Seven Ghosts teaser

Surffimaailmassa eksotiikkaa haetaan nyt isojen vuorovesien tekemillä aalloilla. Eli poikkeuksellisen voimakkaalla nousuvedellä mennään suhteellisen matalaan ja kapeaan jokeen. Vuorovesi tekee sinne sitten hienon aallon.

Relaassa paljon Pohjois-Norjan kävijöitä:

Ootteko nähneet vuorovesiaaltoja vuonoissa?

Purjehtijoilta olen kuullut hurjia juttuja siitä miten kapeat vuonot pakkaavat nousuvettä ja aiheuttavat sellaisen aallokon ja virtauksen ettei veneillä pääse mihinkään. Itse olen nähnyt Lyngenissäkin vuonon pohjukassa yllättävän kauniita aaltoja, mutten sentään ihan surffattavia. Mutta onko joku nähnyt polvea korkeampia aaltoja noissa vuonojen pohjukoissa?

Petri Paavonpoika

Vuorovesivirtaus synnyttää voimakkaita aaltoja vain harvoissa poikkeuksellisissa paikoissa, joista tunnetuin taitaa olla Saltraumen.

Pohjois-Norjassa on voimakkaita aaltoja, jotka murtuessaan voivat tarjota valtavan surffin. Nämä ovat tyypillisesti valtameriaaltoja. Niitä ei löydy vuonojen pohjasta, vaan pikemminkin niemenkärjistä.

Laskeva vuorovesi voi osaltaan aiheuttaa valtameriaaltojen murtumista. Ilmiö on yleensä lievä. Joissakin erityisissä paikoissa se voi olla voimakas. Näistä mainitaan mm. Petri Sutisen kirjassa. Toisiaan vastaan tai ristiin kulkevien aaltojen ja virtausten kohdatessa yleensä ei synny mukavia surffiaaltoja, vaan pikemminkin pirullisia ristiaallokoita.

pauliina

Me katottiin kerran saltstraumenissa Bodön lähellä tuota aaltoa pitkään vuoroveden muuttuessa, ja ei siinä sillan alla mitään aaltoja ollut, vaan sellaisia älyttömän isoja pyörteitä vaan. Paljon oli porukkaa sillalla pällistelemässä. En muista kumpaan suuntaan vesi meni silloin, ehkä jollain toisella kuun vaiheella tai eri suuntaan virtauksella olis enemmän nähtävää.

Mut onhan Lofooteilla ihan oikea surffirantakin siellä Unstadissa, ehkä kannattaa mennä sinne asti samantien.

Markku Jussila

Pyörteet vois viitata laskuveteenkin.

Norjan "tavallisten surffiaaltojen" paikat on mulla hallussa. Lähinnä ajattelin eksotiikkaa. Ja suomispessua. Tossa ois ollut potentiaalia olla Lyngen/Tamok-tyylinen juttu, jonka suomalaiset tietää paremmin kuin paikallisetkaan.

Noita ison nousuveden muutamia kertoja vuodessa tekemiä surffiaaltoja paljastuu jatkuvasti lisää eri puolilta maailmaa. En usko että ne ois kaikki läheskään tiedossa. Niin on luultu monta kertaa, mutta aina on jostain paljastunut uusiakin. Se on sitten eri löytyykö Pohjois-Norjasta vaikka muualta löytyisi vielä kymmeniäkin aikaisemmin tuntemattomia paikkoja.

Toive anyway kaikille:

Jos liikut Pohjois-Norjassa, niin tsekkaa vuorovesikalenteri. Jos kalenteri näyttää yli 2 metrin nousuvettä ja lähellä on vuononpohja, niin käy katsomassa. Oikea ajoitus varmaan muutamia tunteja sen jälkeen kun vesi on ollut kyseisessä vuonossa matalimmillaan. Eli vaikka kaksi tuntia siitä kun vesi on alkanut nousta, silloin se nousu taitaa olla voimakkainta. Jos löydät/kuvaat surffattavalta vaikuttavan tasaisen vyötärön korkuisen aallon, niin nimetään aalto sun mukaan ja susta voi tulla vielä kuuluisa Wink

pauliina

Heh, eli se vuorovesivaihteluhan on suurinta silloin kun kuu ja aurinko on samalla linjalla, eli täydenkuun ja uudenkuun aikaan.  Biggrin

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Jos olis olltu kunnon tulva Iijoella, niin ehkä joku laudalla surffaajakin olisi mahtunut Maalismaalla olevaan Hawa'Ii aaltoon... siis joen aaltoon. Eli alkakaahan tekin kyttäillä vesistöennusteita ens keväänä, lisää tietoa:
http://www.osm.fi/melontapaikat/hawaji/index.php

Ja onhan näitä jokiaaltoja muuallakin, isoja aaltoja harvemmassa (suomessa). Ikinä en ole ollut lainelautailijan kanssa  yhtä aikaa missään, tukilla laskijoitakin näkee enemmän. Mikähän tuossa on? Millainen pitäisi jokiaallon olla että se on laikkarilla surffattava?

sylvain

Quote:

Ja onhan näitä jokiaaltoja muuallakin, isoja aaltoja harvemmassa (suomessa). Ikinä en ole ollut lainelautailijan kanssa  yhtä aikaa missään, tukilla laskijoitakin näkee enemmän. Mikähän tuossa on? Millainen pitäisi jokiaallon olla että se on laikkarilla surffattava?

Se, ettet ollut lainelautailijan kanssa jokiaallossa johtuu mun mielestä heidän tietämättömyydestä tästä mahdollisuudesta. Aallon ei tarvitse olle erityisemmin iso tai jyrkkä. Luulen esim. että Kipinän ala-aallot saattaa toimia. Ehkä tärkein on että aalto on tarpeeksi leveä.

Olen nähnyt lainelautailijoita Münchenissä saksassa kesällä 2007: [url=]Untitled[/url]