1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Markku Jussila
Avokajakit kevyessä retkikäytössä?

Mihin käyttöön tuollaiset päällä istuttavat avoimet "avokajakit" on yleensä tarkoitettu?

Nyt mainostetaan jotain uutta mallia (Necky Vector 13), jonka sanotaan olevan yhtä hyvä meloa kuin perinteiset umpikajakit.

Tuollainen avokajakki voisi mökkikäyttöön ja sieltä tehdyille kevyille retkille tarjota hyvän fiiliksen. Mutta en ole yhtään aiheeseen perehtynyt kun on ollut 20 vuoden melontatauko. Kaikki kommentit siis tervetulleita.

very heavy

sanoisin aurinkoisen/tyynen ilman vesileluksi.kerran kokeillu moista tosin paljon lyhyempää mutta kuitenkin.

Plo

[quote author=very heavy link=topic=36231.msg191037#msg191037 date=1307524641]
sanoisin aurinkoisen/tyynen ilman vesileluksi.kerran kokeillu moista tosin paljon lyhyempää mutta kuitenkin.

Olen katsellut noita kalastuskäyttöön. Kajakkikalastushan on maailmalla (linkki) komeassa nousussa ja Suomenkin (linkki) se on jo tavoittanut.

Tarpon 160i (linkki) lienee minun valintani, jos joskus kajakin ostan. Se on saanut mukavia arvioita. Luontevaksi matkanopeudeksi laitteelle kerrotaan kokemusten perusteella 5-6 km/h. Aallokko tietenkin laskee matkanopeutta, koska runko on leveä, mutta toisaalta leveys mahdollistaa kalastamisen ja esimerkiksi istumisen poikittain.

Tosimelojat näitä vieroksunevat loppuun saakka, koska vehje ei ole oikein kajakki mutta ei inkkarikaan. Tukevuus ja merikelpoisuus lienevät inkkaria paremmat, mutta tilaa niissä ei kanootin veroisesti ole.

Minä otaksun, että riittävän pitkät mallit ovat vakavasti otettavia luonnossaliikkumisvälineitä esimerkiksi kalastajille, valokuvaajille ja ihmisille, joita tavallisen kajakin kiikkeryys pelottaa. Sähkömoottorinkin noihin saa asennettua suht helposti.

P.s. Ylläpidolle tiedoksi, että ainakin tässä valaistuksessa linkit erottuvat kehnonlaisesti. väriä kannattaisi vähän säätää.

Korpijaakko

Hobiethan ovat aikalailla päällä istuttavia, mitä nyt niissä on lisäksi polkimet, jolloin melan tarjoama tukikin jää pois... En ole itse kokeillut, mutta lainaus vaellusnetin puolelta:

Quote:

- -
Ilmeisesti Hobie on ulkonäköönsä nähden aika kelpoisa tuulessa ja aallokoissa. En enää kiinnittänyt asiaan itse huomiota, mutta tullessani selältä saaren suojaan sanalle tullut kajakkimeloja ihmetteli, voiko sillä tosiaan kulkea tuossa kelissä. Enhän minäkään sinne millään inkkarilla olisi lähtenyt, mutta aallonkorkeus oli mielestäni pahimmillaankin alle 40 senttiä. Ja istuskelin "soikkoni" päällä tavallisissa siviilikamppeissa (+liivit) lenkkarit jalassa ja vaatteeni pysyivät kuivina.

Koska tässä lyhimmässä mallissa ei ole minkäänlaista keulavannasta, se tietyn kokoiseen vastalaineeseen mennessä hiukan äyskäröi vettä keulan kautta sisään, mutta vesi katoaa saman tien lattiakaivosta alas. Kun aalto kasvaa lakkapääksi, sukeltelu loppuu ja runko mahtuu rullaamaan. Evissä pysyy koko ajan veto päällä myös tuulta vasten, mutta lätyskä runko surffaa aallossa voimakkaasti. Myötäaallossa meno onkin varsin reipasta Smile

nikohak

Melottavuudeltaan tuo on varmaan samanlainen kuin mikä tahansa samanpituinen ja levyinen kajakki, paitsi että tiukan paikan tullen ei saa reisillä/polvilla autettua tasapainoilussa. Toisaalta takaisin kajakkiin kampeaa itsensä aavistuksen helpommalla.

Meloja ja matkatavarat kastuu helpommin, mutta hellesäällä on leppoisampaa. Ja jos joku pitää tutustuttaa lajiin, niin varmaan vähemmän pelkoa herättää malli johon "ei kaatuessa jää pää alaspäin jumiin".

Kajakkikalastajat taitaa ainakin suosia noita avomalleja.

Plo

[quote author=nikohak link=topic=36231.msg191066#msg191066 date=1307616039]
Melottavuudeltaan tuo on varmaan samanlainen kuin mikä tahansa samanpituinen ja levyinen kajakki

Herkkyys ei siis liene paras mahdollinen, mutta tähänpä jutun juoni kiteytyy: ihmisillä on erilaisia tarpeita ja eri tilanteisiin on erilaisia välineitä. Siksi näitä uusia tulokkaita ei kannata mielestäni väheksyä. Ne tarjoavat yhden tavan tutustua vesistöihin ja myös melontaan.

Turvallisuusnäkökulmasta katsoen "pelastuslautta" lienee suurimmalle osalle ei-aktiivimelojista tavallista kajakkia turvallisempi . En minäkään osaa kajakkiin takaisin kuin melakellukkeen kanssa. Jos tuuli on viheliäinen, homma ei ole ihan helppo, vaikka sitä harjoitellut olenkin. Avokajakkiin kipuaminen saattaa olla helpompaa.

Quote:
Meloja ja matkatavarat kastuu helpommin, mutta hellesäällä on leppoisampaa.

Helpompi kamat on kaivaa kunnollisista melontasäkeistä tai laukuista kuin kajakin luukuista.

nilakka

Kyllähän noilla itsekkin tekisin lyhyitä retkiä.
Paino sanalla lyhyitä. Kamat joutuu pakkaamaan kaikki vesitiiviisti,sillä eipä tarvitse olla
kummoinenkaan aallokko niin jo roiskii. Eli myös vedenpitävä vaatetus voi olla paikallaan,lämpötilasta riippuen.Tavaratilaa ei ole lähellekkään sitä,mitä merikajakissa on.
Helteellä veden roiske voi tuntua mukavalta,mutta iho palaa sitäkin varmemmin,kun vesi iholla toimii kuin tehostava linssi...

Kalasteluun ottaisin ilman muuta Hobien noilla poljettavilla evillä.
Kokeilin kerran ja olin positiivisesti yllättynyt poljettavan vauhdista. Huonompi merikajakki olisi jääny toiseksi. Tosin vain lyhyellä matkalla sellaiselle joka ei ole tottunut käytämään jalkojaan polkemiseen... Polkimet jättävät kädet vapaiksi virvelöintiin ja melaa tarvitaan vain lisäapuna rantauduttaessa.
Itse tykkäsin. Ostaisin Hobien maalle jos rahaa olisi.
Tosin ostaisin sitten myös oikean retkikajakin siihen retkeilyyn.

Hobgob

Noita käytetään myös pintasukellusalustoina, joten kyytiin nousu vedestä on oletettavasti suht helppoa. Mulla on mielikuva, että rapid sportsissa olis ollut kuva koskenlaskusta moisella kiinnipitävällä jalkapeitteellä varustettuna(, jossa varmaankin laukaisukahva) &meno näytti hehkeeltä, mutta laskijana oli varmaan joku pro.

Ongelma taitaa suomessa olla kylmyys. Joutuu varmaan syksymmällä paketoimaan jalkansa lantiota myöden johonkin kuivapussiin..

Piirrustuksia sit-on-top kayakkien rakentamiseen löytyy jo monia, vaikken ole löytänyt piirrustuk rimaversiolle vielä, mutta rakentajille uutena rakennusmuotona tämän melonta-alustan myötä tulee mahdollisuus veistää "kajakki" foamista.