1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Plo
Evämiehet

Yritin taas meloa evän kanssa. Tuulta oli tuulikartan mukaan 8-10 m/s, aallot olivat järvellä pieniä. Vihuri kävi, puuskissa vesi irtosi pinnasta.

Liikuttelinpa evää sinne tai tänne, niin en saanut kajakkia kulkemaan suuntaansa.

Kun meloin toispuoleisella otteella, tilanne jonkin verran helpottui.

Kun meloin toispuoleisella otteella ja tein korjausvetoja, kajakki pysyi jonkin aikaa suunnassaan.

Kun meloin toispuoleisella otteella, kallistin kajakkia ja tein korjausvetoja, kajakki pysyi suunnassaan. Kallellaan melominen on kuitenkin työlästä ainakin minulle.

Kun otin evän sisään ja laskin peräsimen alas, kajakki totteli pientäkin jalan painallusta kuin unelma.

Tekniikassani on ilmeisesti jotain pahasti vialla, koska olen kuullut monen kokeneen melojan vakuuttelevan, ettei peräsintä tarvitse, vaan että se on ainoastaan yksi rikkoutuva osa lisää.

M-J-B

Vika voi olla varusteissakin.

Mikä kajakki?
Kuorman paino meloja mukaanlukien?
Mahdollisen kuorman painojakauma?
Mikä peräsin ja miten se asettuu kun se ei ole käytössä?
Tuulensuunta suhteessa melontasuuntaan?
Pyrkikö kajakki ylös tuuleen vai alas tuulesta?

Plo

[quote author=M-J-B link=topic=36235.msg190968#msg190968 date=1307201436]
Mikä kajakki?

Sea 505 (Mari).

Quote:
Kuorman paino meloja mukaanlukien?

Arviolta noin 110 kiloa.

Quote:
Mahdollisen kuorman painojakauma?

Aika samanlainen kuin kajakin ollessa tyhjänä. Melojan istuessa paikalleen taitaa olla vähän takapainoinen, joskin tämä perustuu täysin mielikuviin. En edes tiedä, miten painojakauma oikeasti mitataan.

Quote:
Mikä peräsin ja miten se asettuu kun se ei ole käytössä?

En tiedä mallinimeä. Peräsin kääntyy taaksepäin kannelle. Tämä saattaa olla yksi melontaominaisuuksia heikentävä syy, koska peräsimellä on jonkin verran pinta-alaa.

Quote:
Tuulensuunta suhteessa melontasuuntaan?

Sivusta tai etuviistosta.

Quote:
Pyrkikö kajakki ylös tuuleen vai alas tuulesta?

Pyrki nousemaan tuuleen kuin purjelentokone sivutuulilähdössä.

Olin jo aikeissa ottaa peräsimen pois, koska tavallisesti melon evällä, mutta jo tuollaisessa tuulessa loppuivat taitoni evän kanssa.

nikohak

Itse käytän peräsintä, mutta kaipa näistä on jotain apua:

Evällä on tarkoitus vastustaa tuulen aiheuttamaa perän "sivuttaisluisumista" siten, että perä luisuu saman verran kuin keula. Tällöinhän siis kajakki pitää suuntansa, vaikka ehkä luisuukin vähän sivusuunnassa.

Joskus huonosti pakattua tai jo alkujaan huonosti suunniteltua kajakkia ei välttämättä saa kompensoitua evällä lainkaan. Eli evässä ei vain riitä pinta-ala tai kajakin keula ottaa enemmän tuuleen, jolloin evä vain pahentaisi asiaa.

Jos sulla siis on evä alhaalla ja kajakki kääntyy vastatuuleen, tarkoittaa se että tuuli puskee kajakkisi perää enemmän kuin keulaa ja evässä ei riitä potkua kompensoimaan tätä erotusta. Vaihtoehdot ovat siis isompi evä tai kajakin tekeminen takapainoisemmaksi tavalla tai toisella. Se kannelle nostettu peräsinkin lisää tuulivastusta ja vaikeuttaa asiaa.

Ja tarkoitus ei ole, että melotaan kilometritolkulla toispuoleisesti kajakki kallistettuna Smile

Plo

[quote author=nikohak link=topic=36235.msg190989#msg190989 date=1307346443]
Itse käytän peräsintä, mutta kaipa näistä on jotain apua:

Kiitos tästä selityksestä. Se auttoi ymmärtämään kajakin käyttäytymisen perusteita.

IV

Meloin ensialkuun 20 vuotta ilman evää tai peräsintä. Sitten lyöttäydyin mukaan Suomenlahden ylitykseen ja sain alleni lainakajakin, jossa oli evä. Parin päivän melonnan tuloksena aloin pikkuhiljaa ymmärtää evän käyttöä. Sen jälkeen asensin omaan kajakkiinikin evän.
Tärkein oppi evän käytäössä minulla oli se, että säädöt kannattaa pitää pieninä. Siis ei mitään on/off-tyyppistä edestakaisin vetelyä. Omassa kajakissani sivutuulessa keula nousee tuuleen, eli tuuli vie perää. Pieni evän lasku, vain noin 5 cm evän kärkeä esille, saa kajakin kulkemaan suoraan. Jos evää laskee enemmän alas, niin seurauksena on se, että tuuli vie keulaa. Evän sopivan laskukorkeuden haku kulloiseenkin tuuleen ja kuormaan tehdään pienen pienin muutoksin. Olen evän käytön myötä löytänyt tuulessa melontaan aivan uutta mukavuutta, enkä enää karttele pitkiäkään sivutuulilosuuksia.

Plo

[quote author=IV link=topic=36235.msg191005#msg191005 date=1307428985]Evän sopivan laskukorkeuden haku kulloiseenkin tuuleen ja kuormaan tehdään pienen pienin muutoksin.

Tuon minäkin olen huomannut. Ei evän käyttö kuitenkaan koskaan yhtä helppoa, tehokasta ja kätevää ole kuin peräsimen. Peräsimestä on vain muut vaivansa.

IV

[quote author=Plo link=topic=36235.msg191008#msg191008 date=1307430987]
Ei evän käyttö kuitenkaan koskaan yhtä helppoa, tehokasta ja kätevää ole kuin peräsimen. Peräsimestä on vain muut vaivansa.

Minä olen käyttänyt peräsintä vain pari kertaa, ehkä noin 30 km matkan verran, joten kokemukset ovat siltä osin vähäiset. Evän käyttökokemuksia on kertynyt parin kesän ja parin tuhannen kilometrin myötä huomattavasti enemmän ja se varmaan vaikuttaa näkemykseeni. Tuolla taustalla olen helppouden, tehokkuuden ja kätevyyden osalta kokonaan toista mieltä. En vaihtaisi evää peräsimeen.

Plo

[quote author=IV link=topic=36235.msg191013#msg191013 date=1307447090]Tuolla taustalla olen helppouden, tehokkuuden ja kätevyyden osalta kokonaan toista mieltä. En vaihtaisi evää peräsimeen.

Onhan evä kätevämpi, jos saa kajakin pysymään suunnassa ilman jatkuvaa työtä. Jos ei saa, niin tilanne muuttuu. Lisäksi peräsimen kanssa pakkaaminen on huolettomampaa. Sillä kajakki pysyy suunnassa ja kääntyy painojakaumasta riippumatta.

Tapaus opetti minulle sen, etten ota peräsintä irti. Melon edelleen evän kanssa niin kauan kuin kajakki mukavasti evää ja melaa tottelee. Jos ei, lasken peräsimen.