1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Katsokaa kun jätkät laskee ilman kypäriä..

http://www.brossco.fi/janne/image/laisalven.mpg

Koskimelojan silmissä aika hurjaa itsensätappo meininkiä! Puolustus on hyvin valitut linjat ja ennakkoon tutkitut paikat.. täällä itse retkiselostus..

http://groups.google.fi/groups?dq=&hl=fi&lr=&ie=UTF-8&threadm=565073ee.0309080649.62af4b83%40posting.google.com&prev=/groups%3Fhl%3Dfi%26lr%3D%26ie%3DUTF-8%26group%3Dsfnet.harrastus.melonta[/url]

Anonyymi

Ei kai kypärä kuulu tuohon tyyliin...

Anonyymi

Anonymous wrote:
Ei kai kypärä kuulu tuohon tyyliin...

Ei kai kuulu joo! Mutta jos oma henki on vähänkään kallis.. en millään kehtais julkaista tuollaista videota jossa näytetään loistavaa esimerkkiä!!

Anonyymi

Niinpä. III luokan koska näyttää olevan, ja menevät kaatumaankin vielä. Ei ollut pelastusliivejäkään.

Anonyymi

Olisko kolmonenkaan? Saa sitä pään halki pienemmässäkin. Tyhmää.

Anonyymi

Seuraavalla kerralla voisivat ottaa vielä mukaan pumpattavan Barbaran ja panna sitä laskun aikana anukseen, niin näyttävyyttä sais vielä enemmän.

Anonyymi

Tuota täytyy kyllä kokeilla! Biggrin Wink

Anonyymi

Anonymous wrote:
Niinpä. III luokan koska näyttää olevan, ja menevät kaatumaankin vielä. Ei ollut pelastusliivejäkään.

Moikka, tämä foorumi on mulle uusi (kaveri löysi linkin), mutta koska olen filmin kuvannut ja olen se keltatakkinen meloja, muutamia tarkennuksia niille, joiden kommentit oli asiallisia:

- totta kai oli pelastusliivit, ne on aina päällä

- kaikkia koskia ei laskettu, liian pahat ohitettiin

- aina on koskia, jotka ovat omien taitojen rajoilla

- silloin sulla täytyy olla huolellisesti mietitty reskutussuunnitelma, joka tässä koskessa olikin

- ensi kerralla kypärä tällaiseen koskeen (tämän opin!)

Tiedoksi myös, että melon 500 km vuodessa kumikanootilla. Turha siis kommentoida kuin olisin vasta-alkaja tai että kanootti on väärin valittu. Muuten kannustan jatkamaan keskustelua. Turvallisuus on ykkösjuttu ja hyvä, että siitä keskustellaan.

Terveisin, Janne Pyykkö, janne.pyykko@artemis.fi

Anonyymi

Sittenhän kaikki on hyvin jos ens kerralla kypärät lähtee mukaan (itse käytän kyllä pottaa ykkösenkin koskissa ihan tavan vuoksi).

Tervetuloa rakka-maailmaan, täällä sanotaan suoraan jos joku ottaa päähän... 8)

Anonyymi

500km vuodessa on vasta-alkaja ja kanootti oli väärin valittu...

Anonyymi

Heips Blum 3

Ihan mielenkiinnosta kyselen mitkä kosket laskitte läpi, olin viime heinäkuussa samalla joella H2-kajakilla melomassa ja päätimme kantaa Vitforsenin ohi vaikka se näyttikin laskettavalta.

Tsemppiä

Pikku-eetu

Anonyymi

Tuntuu hassulta, että meloo noin paljon vuodessa, ja ilmeisesti koskissakin, eikä pidä kypärää päässä normaalisti, ennenkuin rakassa joku alkaa naputtamaan? :shock:

Anonyymi

Anonymous wrote:
Tuntuu hassulta, että meloo noin paljon vuodessa, ja ilmeisesti koskissakin, eikä pidä kypärää päässä normaalisti, ennenkuin rakassa joku alkaa naputtamaan? :shock:

Ei kovin tyhmempi kuin ne pojat jotka laskee poihoisnorjan jokia freestyle-kajakeilla ja jotka on hukassa ja melkein koko ajan lähellä kaatua. Vaikka niillä on kypärä ja pelastusliivit päällä. Tuskinpa oli myös pelastustiimi mukana rannassa... Kosket oli näemmä 4-5 lk.

Varusteet, eli kajakit, tason mukaan!

Onko teiän ihan turvallinen juttu laskea freestyle-kajakilla?

Tuorala

bit wrote:

Ei kovin tyhmempi kuin ne pojat jotka laskee poihoisnorjan jokia freestyle-kajakeilla ja jotka on hukassa ja melkein koko ajan lähellä kaatua. Vaikka niillä on kypärä ja pelastusliivit päällä. Tuskinpa oli myös pelastustiimi mukana rannassa... Kosket oli näemmä 4-5 lk.

No en nyt sanois, että ihan hukassa - tunnetaan kyllä noi kosket melko tarkkaan kun siellä ollaan aika usein pyöritty. Ja pelastusmies kyllä oli heittoliinan kanssa valmiina rannalla.

Ja kaatumisiahan sattuu toisinaan, eikä siinä mitään vaarallista, jos paikka on suhteellisen turvallinen niinkuin tuo Sagfossen. Ainoa suurempi hazardi on n. 30m viimeisen pudotuksen jälkeen oleva alaviistoon kalteva kivi, jonka alle virran vasenpuoli menee.

Quote:

Itseasissa Inazone ja Blitz ovat luonteeltaan suurimmaksi osaksi laskukajakkeja ja erittäin hyviä sellaisia. Tuollainen 4 luokka soveltuu niille oikein hyvin. Ainoastaa Flip-Stickin voisi luokitella puhtaasti freestyle-kajakiksi, mutta kyllä silläkin jokia laskee.

Kyllä meillä mielestäni järki pysyy hyvin päässä ja ainakin itse olen hyvinkin varovainen meloja, joka ei turhia riskejä ota. Joskus tietysti voisi toivoa, että olisi enemmän rämäpää ja uskaltaisi enemmän, mutta pitemmän päälle uskon varovaisuuden kannattavan. Ja eräs melonnan suurimmistä hienouksistahan on, että itse saa aina valita mitä meloo ja suhteuttaa riskejä taitotasoonsa.

"Go out and hurt yourself before your body looses it's ability to heal itself"

Anonyymi

Tuorala wrote:
[Kyllä meillä mielestäni järki pysyy hyvin päässä ja ainakin itse olen hyvinkin varovainen meloja, joka ei turhia riskejä ota. Joskus tietysti voisi toivoa, että olisi enemmän rämäpää ja uskaltaisi enemmän, mutta pitemmän päälle uskon varovaisuuden kannattavan. Ja eräs melonnan suurimmistä hienouksistahan on, että itse saa aina valita mitä meloo ja suhteuttaa riskejä taitotasoonsa.

Ehkä en katsonut vidoita ihan tarkasti, muuta ensimmäinen vaikutelma oli se, että se eras meloja joka oli aivan hukassa ja se kajakin valinnan takia, mun mielestä.

Vaikka Inazone ja Blitz ovat laskukajakkeja, ehkä kuitenkin liian vaikeitakin kajakkeja?

Ajattelin aluksi että kyseessä oli 5 luok. koskia (johtuu videon laadusta).

Anonyymi

[quote="Tuorala

No en nyt sanois, että ihan hukassa - tunnetaan kyllä noi kosket melko tarkkaan kun siellä ollaan aika usein pyöritty.

Eli kun melotte väärin päin tai taakspäin tai kaatumalla, kaikki oli siis tehty tahallaan? Wink

Anonyymi

Heips,

Nyt tais käydä että niin täytyy haastaa verta nenästään. Tuoralalla on aivan oikea asenne melontaan. Sen meloo mitä haluaa, ei kannata mennä sinne missä ei tunne oloaan turvalliseksi. Jos pelkää niin sortuu helppoihin virheisiin ja siitä ei yleensä hyvää seuraa.

Kajakeista; ovat kyllä paremmin freestyleen kuin jokien laskemiseen. Inazone kyllä tarttuu pyörteisiin ja aaltoihin kiinni terävien kulmiensa takia. Eivät ole laskupaatteja (vs. esim. H2/H3, Huck tai Y)

Koskista; nättejä turvallisia about kolmosen koskia. Ei missään tapauksessa vitosia, ei teknisyyden eikä vaarallisuuden kautta. Se että kaverit kaatuili johtui tasapainovirheestä. Tasapaino ei ollut keskellä vaan systemaattisesti nojattiin taakse, laskupaatti sietää sen ison tilavuutensa takia mutta freestylet eivät. Aalloissa ei hyökätty aallolle vaan annettiin painon mennä taakse jolloin kajakin hallinta on vaikeaa.

Asenteesta; aivan upeaa, saitte mut kyllä vihreäksi kateellisuudesta. Ensi kesänä on päästävä Norjaan melomaan juuri tuollaisiin mestoihin. On hieno nähdä tälläisiä pätkiä ja kateellisena kuolata ensi kesää odotellessa. Ei kun kunnon laskupaatit alle jos aiotte mennä suurempiin kuohuihin. Hyvinhän nuo menivät Freestylekajakeillakin.

Ps. Jos saatte käsiinne Corran Addisonin Legend of Fallsin niin siellä on kyllä ihan hyviä neuvoja koskiluokituksista ja vähän melontaakin mutta kokonaisuutena dvd-plätty oli pettymys.

Mutta ei kun hyviä kuohuja kaikille

Pikku-eetu

Anonyymi

Tuorala wrote:
bit wrote:

No en nyt sanois, että ihan hukassa - tunnetaan kyllä noi kosket melko tarkkaan kun siellä ollaan aika usein pyöritty. Ja pelastusmies kyllä oli heittoliinan kanssa valmiina rannalla.

Ja kaatumisiahan sattuu toisinaan, eikä siinä mitään vaarallista, jos paikka on suhteellisen turvallinen niinkuin tuo Sagfossen. Ainoa suurempi hazardi on n. 30m viimeisen pudotuksen jälkeen oleva alaviistoon kalteva kivi, jonka alle virran vasenpuoli menee.

Quote:

Itseasissa Inazone ja Blitz ovat luonteeltaan suurimmaksi osaksi laskukajakkeja ja erittäin hyviä sellaisia. Tuollainen 4 luokka soveltuu niille oikein hyvin. Ainoastaa Flip-Stickin voisi luokitella puhtaasti freestyle-kajakiksi, mutta kyllä silläkin jokia laskee.

Kyllä meillä mielestäni järki pysyy hyvin päässä ja ainakin itse olen hyvinkin varovainen meloja, joka ei turhia riskejä ota. Joskus tietysti voisi toivoa, että olisi enemmän rämäpää ja uskaltaisi enemmän, mutta pitemmän päälle uskon varovaisuuden kannattavan. Ja eräs melonnan suurimmistä hienouksistahan on, että itse saa aina valita mitä meloo ja suhteuttaa riskejä taitotasoonsa.

Blitz ja Ina ei oo koskaan nähneetkään laskupaatteja PISTE! Ei koskaan ja ei missään! Ei tartte kovin fiksu olla että ymmärtää ettei noi sovellu jämäkän laskuun(vaikka olis miten kone laskemaan) vaikkeivat mitään viimeisintä freestyle-suuntausta edustakaan!

Ja mitä noihin koskiin tulee, niin mikä niistä tekee vitosta? Entä nelosta?

Tottahan se nostattaa egoa ja katu-uskottavuutta kun on laskee vitosta...

mutta todellisuudessa nuo kosket joita videoissa lasketaan on korkeintaan 3, ehkä 3+. Ei millään pahalla...

Anonyymi

pikku-eetu wrote:
Kokeilkaapa ajaa maastopyörällä alamäkeen kokoajan nojaamalla taaksepäin, ei siitä mitään tule.

ÖÖö... mähän laitan monesti jyrkissä pikkumäissä painon taakse, eli nousen seisomaan satulan taakse. Ylämäessä sitten paino eturenkaalle.

Anonyymi

Täältä sitä aina löytää maailman parhaat ja kokeneimmat melojat, kiipeilijät yms...jotka tietävät, miten homma olisi pitänyt tehdä.

Tutuissa vesissä ei tapahdu onnettomuuksia. Eikä kotona tapaturmia.