1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
Meloista vielä kerran

Kesän kokemuksella merikajakista ja takana jokunen sata mailia.

kajakki on toiminut hienosti ja on osa kroppaa jo, eipä tarvitse turhia jännitellä kelissä kuin kelissä. Joskaan kovin huonoa keliä ei kesällä ole ollutkaan. Kovin harvoin on isoissa aalloissa päässyt melomaan.

Nälkä kasvaa syödessä ja kokemukset välineistä lisääntyy ja erilailla sitä nyt katselee näitä värkkejä.

Olen ollut tyytyväinen puiseen Azzoliin, joka toimii hienosti. Paljon mietin lapakulmia mutta hyvä on tämä, lieneekö 80ast, varsinkin tuulessa.

Kävin tuossa katsomassa uutta melaa, näitä kuituisia esim. Sea ym.

Kovin kevyiltä tuntuivat ja lavat näyttivät onnettoman kapeilta ja pieniltä.

Ovatkohan näille pienemmille melojille.Jotenkin tuntuivat hennoilta. Vaiko miten toimivat käytöössä.

Lill-Klas

meloja03+kesä wrote:
Kävin tuossa katsomassa uutta melaa, näitä kuituisia esim. Sea ym.

Kovin kevyiltä tuntuivat ja lavat näyttivät onnettoman kapeilta ja pieniltä.

Ovatkohan näille pienemmille melojille.Jotenkin tuntuivat hennoilta. Vaiko miten toimivat käytöössä.

Kolme kaveria Sipoon Kanoottiklubista meloi kesäkuussa koko Suomen rannikon 1300km. Kaksi heistä, raavaita miehiä, meloi juuri KajakSportin hiilikuituisilla Sea-meloilla. He kehuivat melaa erittäin hyväksi. Keveyskin on eduksi kun melanvetoja alkaa tulla reissussa yli 500 000. Heidän mielestä noin 30 asteinen lapakulma on paras ko. melalla.

Lill-Klas - muskeliveneilijä

Anonyymi

Perinteinen eskimomela. Lapakulma 0. Bear&Waterissa myytävä Azzalin "perinteinen puinen eskimomela" ei sitten ole perinteinen puinen eskimomela.

Ohjeet http://www.qajaqusa.org/QK/makegreen2.pdf

Anonyymi

Osta kuppimela! Itse olen melonut kuppimelaal muutaman vuoden ja en enää pois vaihtaisi. Edut: lapa ei luista niin paljon kuin normaalissa melassa ja on jotenkin vakaampi meloa muutenkin. Tosin meloissa taitaa toinen pitää toisesta ja kolmas kolmannesta. Hiilikuituiseen panostaisin ainakin, mallista riippumatta.

Anonyymi

Eräs merimelontakirja esitti sellaisen idean, että ensin kannattaisi ostaa katkaistava mela, jonka lavat on suunnilleen sen kokoiset mitä kuvittelee tarvitsevansa. Tällä melalla voi sitten kokeilla erilaisia lapakulmia.

Ja seuraavana kesänä voi ostaa normaalin melan hyviksi havaituilla lapakulmilla, lavan koolla ja pituudella.

Rahat ei mene katkovarsimelassa mitenkään hukkaan, koska varamela pitää kuitenkin olla mikäli meinaat pitempiä reissuja meloa.

Omasta mielestäni idea kuulostaa ihan järkevältä mikäli on tosissaan merimelonnan suhteen.

Anonyymi

Keveys lienee aina plussaa, tärkeintä kuitenkin on hankkia sopivan kokoinen mela. siis sopivan mittainen, sopivat lavat ja lapakulmat. Laadun näkee ja vedon aikana tuntee, kun lapa ei jousta.

Mela on varmasti liian pitkä, jos pituus lähentelee suksiesi pituutta, lapakulma liian suuri, jos se on lähempänä 90entä kun 50entä ja isosta lavasta saa tehot irti ainoastaan tosi vahvat melojat.

Petri kirjoitti jutun meloista seuraavaan? Meloja-lehteen. Tutustukaa.

Eva Sutinen

Anonyymi

Melan pituus lähentelee suksien pituutta???? Sukseni on 183/190 luisteluun ja 197/203 pertsaan. Melani on 212. Olenko ymmärtänyt väärin vai melonko tosiaan liian pitkällä melalla??? Lavat voisivat kyllä olla pienemmät vähänkään pidemmällä lenkillä tai kisassa.

Odottelen innolla seuraavaa melojaa. Uskon että aika lähellä oikeaa melani mitta on, mutta ainahan se varmistaa tunnetta jos saman saa lukea lehdestä.

Kun kiinnittää lavat tai toisen lavan kiinni thermoplastisella liimalla voi lapakulmia kokeilla oman mielen mukaan. Samaten melan lyhentäminen onnistuu helposti. Pidentäminen onkin sitten hankalampaa jos lyhentää liikaa :mrgreen: .

Anonyymi

Keveys lienee aina plussaa, tärkeintä kuitenkin on hankkia sopivan kokoinen mela. siis sopivan mittainen, sopivat lavat ja lapakulmat. Laadun näkee ja vedon aikana tuntee, kun lapa ei jousta.

Mela on varmasti liian pitkä, jos pituus lähentelee suksiesi pituutta, lapakulma liian suuri, jos se on lähempänä 90entä kun 50entä ja isosta lavasta saa tehot irti ainoastaan tosi vahvat melojat.

Quote:

Kiitos kun toit tietoomme absoluuttisen totuuden. Ja melojassa sitten vielä lisää tätä? Onneksi en lue ko. lehteä.

Uskon että aika lähellä oikeaa melani mitta on, mutta ainahan se varmistaa tunnetta jos saman saa lukea lehdestä.
Quote:

Eikö riitä, että sillä melalla on hyvä meloa? Pitäisi ilmeisesti olla EU-direktiivit tästäkin asiasta, niin ei tarvis itse ihmetellä...

Anonyymi

Jaaha...sehän menikin sitten ihan kunnolla pieleen...kele..

Anonyymi

Eikö riitä että melalla on hyvä meloa? Riittää varmasti jos on siihen tyytyväinen. Itse haluan kyllä meloa sen mittaisella melalla, että tyttöystävänkin mielestä sillä on hyvä "meloa". Melan pituus riippuu tyylistä millä meloo. Hiukan korkeammalla tyylillä pidempi ja matalammalla pidempi (oisko ollut elokuun seakayaker).

Kyllä se Sutisen artikkeli kannattaa lukea. Soon kyllä sen tason melaveikko Biggrin :mrgreen: .

Anonyymi

piti olla siis, korkealla tyylillä lyhyempi ja matalammalla pidempi

Anonyymi

Jos Azzali tuntuu hyvältä, se on hyvä! Jos jaksat vetää sillä hyvin, et tarvitse pienempää melaa. Jos tuntuu, että tarvitse lisää voimaa, hanki kuppimela, mutta hanki samalla sitten nopeampi kajakki. Turha on retkipyöräänkään laittaa kilpapyörän välityksiä.

Ja puumela on kyllä aina puumela. Varsinkin kylmissä keleissä ne ovat todella miellyttäviä. Eli vaihda melaa vasta, kun huomaat siinä jotakin sellaista, mistä et todellakaan pidä.

Anonyymi

Mun sukset on 175cm ja mela 196cm :lol: 8) Wink

Anonyymi

Tervehdys !

Itse olen, suhteellisen pienellä melontakokemuksella, todennut, että kaksiosainen kevyt hiilikuitukuppimela jossa on ehkä hieman keskimääräistä pienempi kuppi ja jossa voi säätää sekä pituutta (212 - 220), että kulmaa on paras "yleismela" mitä tiedän. Tämän lisäksi tietysti Hot Tipzit, eli metalliset reunat ovat plussaa koska lisäävät melan elinikää jonkin verran.

Mela on Andrew Martinin tekemä Maraton malli quicklock järjestelmällä joka löytyy täältä: http://www.sissonkayaks.co.nz/GZpadinabox.htm

Kaikki jotka ovat tähän mennessä kokeilleet sitä ovat olleet erittäin tyytyväisiä sen ominaisuuksiin, osittain sen keveydestä ja osittain sen kevyestä vedosta kuppikoosta johtuen.

Kuppimela on todellakin huomattavasti vakaampi kuin perinteinen mela, sen huomaa hyvinkin nopeasti kun meloo niillä vuorotellen (tai ehkä perinteinen tekniikkani on niin heikko, että tämä tuottaa tunne-eron ?!?).

Tietenkin pienemmällä kupilla siirtyy vähemmän vettä / veto, mutta vastaavasti sitä jaksaa sitten ehkä meloa hieman kauemmin & nopeammilla vedoilla.

Toisaalta jotkut vannovat puisten eskimomelojen ylivertaisuuteen, joten kai se on loppuenlopuksi sama millä meloo kun siihen on kerran tottunut.

- K

Anonyymi

Joo, tulipa meloja-lehti ja siinä oli artikkeli, uskon kyllä mitä siinä sanotaan. Oma koskimela on lyhyt ja retkijuttuja olen meloskellut seuran pitkällä & painavalla retkimelalla. Käsiteltävyydessä on iso ero.

Anonyymi

Älkää hyvät ihmiset menkö lyhentämään melojanne Meloja-lehden jutun perusteella! Asia ei ole ollenkaan niin yksinkertainen, itse asiassa se on aika monimutkainen. Suurikokoisella melojalla on hartiat leveämmällä ja käden pituus kyynärpäästä kämmeneen pitempi, kuin pienemmällä melojalla, joten isokokoinen meloja "yltää" paremmin melomaan lyhyellä melalla.

Anonyymi

Kukahan myy suomessa tai lähistöllä nuita Uusiseelantilaisia maraton meloja kun vaikuttavat houkuttelevilta, vai onko jollain muulla merkillä yhtä muunneltavia meloja suomessa myytävänä

Anonyymi

Tilaa suoraan tuolta Sissonilta. Rahti on alle 20 egee ja toimitus kestää alle pari viikkoa.

Anonyymi

Pitäisikö samasta syystä pienikokoisten hiihtäjien käyttää pitkiä suksia...kun ei muuten ylety?? Sori mut vähän outo logiikka tuo ylettymisen tarve. Jos mela ei makaa vaakana, se alkaa ylettyä ihmeen hyvin!