1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
pumppu

Mikä olis hyvä käsipumppu? Mikä on huono? Olen pumppu-ummikko mutta sellainen pitäisi saada.

Anonyymi

Minä olen sitä mieltä, että hyvää käsipumppua ei olekaan (siis retkimelontakäyttöön turvavarusteeksi). Jos pumpulle tulee tarvetta on keli tod.näk. huono ja/tai meloja väsynyt... jolloin tarvitaan molempia käsiä pitämään kajakki pystyssä jos siihen onnistuu uudelleen kapuamaan. Irtonaista käsipumppua on vaikea käsitellä yhdellä kädellä, ja jos lähtee kiinteää asentamaan kannattaa saman tien asentaa jalkapumppu (tai sähkökäyttöinen joka tosin vaatii tarkempaa huolenpitoa).

Anonyymi

On monta tapaa, joilla kajakkiin voi joutua vettä.

Kaatuminen on näistä vain yksi, ja sitäkään ei välttämättä

aiheuta sinänsä aallokko, vaan jokin muu tekijä

(karille töksähdys, herpaantuminen, ...).

Merenkäynnissä pumppu on paljon äyskäriä parempi,

koska aukkopeitettä ei välttämättä tarvitse irroittaa

ainakaan kokonaan.

Olen hyvin tyytyväinen aina kun muistan laittaa

lähtiessäni käsipumpun kansiköysien alle.

Bearwaterin ja Welhonpesän myymät pumput ovat

keskenään aika saman näköisiä.

terveisin Petri P K

Anonyymi

Kyllä sen pumpun pitäisi olla sellainen, että se pumppaaminen pitäisi hoitua yhdellä kädellä( tai jaloilla). Minulla on sellainen BW:stä ostettu mustaan putkenpätkään rakennettu pumppu, joka on niin raskaskäyttöinenkin, että 100 litr pumppaaminen väsyttää melojan lopullisesti. Siinä sähkökäyttöisessä on kyllä ideaa...

"SeaWolf"

Anonyymi

Sähkökäyttöisiä ei suositella (luin jostain ruotsalaisesta foorumista) siksi että merivesi ja sähkölaitteet eivät ole kovin hyvä yhdistelmä, patterit pitää muistaa vaihtaa ja sen toimivuuteen siis ei voi luottaa.

Jos käyttää eri kajakkeja niin kiinteä pumppu ei tule kyseeseen. Vai onko jotain sellaista pumppua mikä on niin helppo asentaa että sen voi pitemmälle reissulle lähtiessään asentaa alle 15min rannassa?

Ja sitten jos porukasta joku muu tarvitsee pumppua kuin itse niin tuollaisen irtopumpun saisi lainattua kaverille.

Entäs jos ei melo yksin, niin silloinhan voi aina olla lautassa pumppaamisen ajan (paitsi ehkä jossain kivikko-matalikolla josta on kiire pois?)

Anonyymi

Olisi kiva jos joku joskus toisi markkinoille kiinteän jalkapumpun kajakkiin.

Anonyymi

Huomaa että käsipumppu vaatii kaksi kättä. Äyskäri/sieni systeemi sentään toimii yhdellä kädellä. Yhden jalkapumpun olen polkenut kertatyhjennyksellä hajalle - olihan se hyvin tarpeen silloin :shock:

Anonyymi

Äyskäri voi olla hankala käyttää jos pieni aukko kajakissa ja istuu itse sisällä. Sieni sensijaan toimii pienessäkin tilassa.

MItenköhän käytännössä onnistuu pumppaaminen niin että aukkopeitto on melkein kiinni (ettei pääse lisää vettä aaltojen mukana aukkoon)? Tätä kun on käytetty kirjallisuudessa argumenttina pumpun puolesta verrattuna sieneen/äyskäriin? Ei ainakaan mun aukkopeitto pysy puoliksi kiinni, se on joko kiinni tai auki...

Onko pumppu turha kapine? Ainakin irtopumppu? Kiinteä jalkapumppu on varmasi paras mutta sitten kaikilla melontaseurueen jäsenillä pitäisi olla oma pumppu, eli oma kajakki.

Anonyymi

galileo wrote:
Olisi kiva jos joku joskus toisi markkinoille kiinteän jalkapumpun kajakkiin.

http://www.loup-garou.net/pump.html

http://www.seakayakermag.com/2003/03Feb/pump01.htm

Tuon Bosworth Guzzlerin joutunee(?) tilaamaan USAsta, mutta tuota Irlantilaista Henderson chimp pumppua saa ainakin B&W:n kautta tilattua. Guzzler näyttää siistimmältä, mutta Henderson on kyllä toimiva peli.

Ja jos innostusta riittää, voi tuollaisen väsätä tavallisesta pilssipumpusta, mutta sopivan jousen löytäminen vaatii vaivannäköä.

Anonyymi

...ja kajakin rakenteesta riippuen voi jalkapumpun kiinnittää jalkatukiin, eikä poistoletkullekaan tarvitse välttämättä tehdä läpivientiä (sen voi sujauttaa aukkopeitteen raosta kannelle) jolloin jalkapumpusta saa irroitettavan / siirrettävän.

Anonyymi

Maratonmelontakisoissa on jalkapumppuja käytetty jo erittäin pitkään... tuolta saa esimerkiksi tilattua Suomeen sellaisen:

http://www.bootshaus.biz/

Esite + tilaamisohjeet:

http://www.bootshaus.biz/bootshaus2003.pdf