1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
gg
Kevyt jalusta

Olen etsimässä kevyttä ja pieneen tilaan mahtuvaa kolmijalkaa järkkärilleni. Olisiko suosituksia?
Korkeus 120-160 cm, kuljetuskunnossa noin 35-40 cm...

Mygg

Olen ollut tyytyväinen Slik Sprint Pro:een, se on kevyt, nopea ja monipuolinen, muttei ole turhia kahvoja jne. Jalat menee melkein vaakatasoon, ja kuulapään voi vaihtaa alapuolelle (makroa varten). Slik Sprint Mini olisi pienempi versio tästä.

http://www.rajalacamera.fi/www/order.php?af=&card=9

gg

[quote author=Mygg link=topic=17949.msg117576#msg117576 date=1176233019]
Olen ollut tyytyväinen Slik Sprint Pro:een, se on kevyt, nopea ja monipuolinen

Olen harkinnut Slik Compactia, ks. esim. http://www.foka.fi/www/popupcard.php?id=81
Ei vain löydy oikein tietoa, että onko riittävä järjestelmäkameralle vai onkohan vain pokkarikäyttöön... Koko ja paino miellyttää (tosin maks korkeus 99 cm on aika vähän...)

Tura

Minulla on tuo Myggin mainitsema Slik Sprint Mini.
Pisimmilleen venytettynä aika hutera: pienikin tuuli aiheuttaa tärinää.
Huomattavasti tukevampi, kun keskisalkoa ei ole nostettu ylös.
Minulla ihan puhtaasti retkeilyjalusta omakuvia varten.

Pieni koko ja keveys ovat toki iloinen asia!

Mygg

[quote author=Tura link=topic=17949.msg117623#msg117623 date=1176310236]
Minulla on tuo Myggin mainitsema Slik Sprint Mini.
Pisimmilleen venytettynä aika hutera: pienikin tuuli aiheuttaa tärinää.
Huomattavasti tukevampi, kun keskisalkoa ei ole nostettu ylös.

Myös Slik Sprint Pro on huterahko venytettynä pisimilleen, mutta minulle se on ollut tarpeeksi tukeva. Mitä kevyempi sitä huterampi. Olen kuulut että jotkut ripustaa keskisalkoon painosäkkiä mikä tuo tukevuutta, mutta minulla ei vielä ollut tarvetta tähän. Yökuvauksissa en nosta sitä ihan korkeimilleen.

TM

Luulisi olevan itsestään selvyys, mutta ainakin minulle vaati asian purkamista palasiksi. Eli kameran jalasta aukaistaan aina vain välttämättömät osat. Aloittaen aina paksuimmista osista, eli viimeisenä toivona avataan ne ohuet huterat jalat, jos ei vielä sittenkään toimi, voi vielä viimeisenä epätoivoisena yrityksenä nostaa sen keskisalon. Tämän siis varsin yksinkertaisen ohjeen sisäistäminen jostain lehdestä vähensi tärähdyksiä omissa kuvissani.

Suuri merkitys on tietenkin jalalla. Itsellä on reissuihin joku noista tosi kevyistä slikeistä. Ja onhan se aikas hutera, mutta myös kevyt.  Sitten on myös vanha, vähän risa Manfrotto, jonka kanssa ei paljoa tarvitse tärähdyksiä pelätä. Mutta on sitä painoa ja kokoakin sitten hieman liikaa retkikäyttöön.

Mr C

Järjestelmän kanssa olen käyttänyt yleensä retkillä tuota Slik Sprint Pro GM - versiota, hieman karsittuna ja modifioituna.

Keskiputki on irroitettu kierreliitoskohdasta, eli ei voi nostaa ylös. Samoin mukana tullut kuulapää on poistettu ja korvattu hyvällä isommalla pallolla olevalla kuulapäällä, jossa myös piklalukituslevy. Ei tarvitse ruuvailla kameraa kiinni ja irti.

Osien vaihdon jälkeen paino kuulapään kanssa on 1130 g. Kevyemmäksikin saisi, mutta kameran paino 1,5 kg (yleensä käytetyllä varustuksella) asettaa vaatimuksia kuulapäälle ja jalustallekin. Manfrotto 486RC2 on oikein hyvä, mutta painoa on 420 g. Vakiopäällä taas 100 g.

Kevyemmällä kameralla toimisi myös kevyemmällä kuulalla. Tarpeeksi kevyellä kameralla myös kevyemmät jalustat käy, mutta järjestelmät ei juurikaan. Vaikka tuo Usko:n jalusta on kyllä hyvän kuuloinen, mutta jos painoa tulisi sama kuin omassa... kokeilemalla se selviäisi.

Jalustan kuljetuspussia en kanna yleensä ja jos kantaa niin se (Slikin) painaa 50 g.

Kuvatessa myös oikea hengitystekniikka auttaa myös jalustan kanssa saamaan tärähtämättömiä kuvia, varsinkin jos kuvaa telellä, makroa tai pitkillä valotusajoilla.

Sitten kun tarvitsee parempaa tukevuutta niin mukaan lähtee Benbo Trekker Mk II. Painoa onkin sitten jo 2000 g, ilman kuulapäätä. Vakiopää painaa 180 g, mutta pidän enemmän tuosta 486:sta.
Painoa tulee 1,3 kg enempi mutta samalla sitten tukevuutta vielä enempi. Isompi haitta iso koko. Pituutta 85 cm, en nyt muista oliko kuulapäällä vai ilman.

Mygg

Yökuvauksissa käytän itselaukaisinta, silloin ei tule tärinää laukaisimen painamisesta.

rane62

Itselle olen ajatellut tämmöstä http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?cPath=2_5_31&products_id=1103
Osasyynä EOS 20D ja Sigma 70-200 2,8EX HMS. Toi voisi nippanappa jaksaa kannatella noi vehkeet.  Kivipussi tuo tukevuutta pikkusen lisää.
Nykyisin minulla on vaelluksilla Slik Compact joka on aikas lelu. Sopii lähinnä pokkarille.  Valitettavasti kaikki kunnon jalat painaa pirusti ainakin vaelluksella.
Siviilissä Uni-Loc System 1700 joka sopii maastoon kuin maastoon. Vaellukselle liian painava.

gg

Laitoin tilaukseen Velbon Ultra Luxi SF:n. Pituus kannettaessa 34 cm, maks 121 cm ja painaa noin kilon, ja sen pitäisi kannatella 2 kg kameratroinaa. Saa nähdä millainen on.

api

Gorillapod on kiinnostavan oloinen tuote, jos haluaa minimoida painon ja käyttää retkillä pientä digikameraa.

Se on eräänlainen "koura" jonka voi kiinnittää puunoksaan tai melkein mihin vaan mistä kädelläkin saisi otteen.

http://www.joby.com/gp1.html

nilakka

Tuo Gorillapod vaikutti hyvältä,täytyypä harkita...
Itselläni ei usein tule tarvetta asettaa kameraa jalustalle,joten olen ratkaissut asian ketjulla,jonka toisessa päässä on kierre kameran pohjaan.
Toinen pää jalan alle ja kamera tukevoituu oitis. Ja varmasti ihan yhtä paljon,kuin heppoisimmilla kolmijaloilla.
Kun nyt en kertakaikkiaan jaksa kantaa jalustaa mukanani ja kamerani ovat noita pikkupokkareita.

MikroK

Kannattaa myös huomata se että semmoiseen heppoiseen jalustaan voi saada lisää tukevuutta lisäämällä jalustan keskiosaan esimerkiksi kameralukun roikkumaan. Olen myös nähnyt jalustan jonka alaosaan on kiinnitetty kangas jonka päälle voi lisätä vaikka kiviä tuomaan lisää tukevuutta.

Ihme Hiihtiö
Käyttäjän Ihme Hiihtiö kuva

Kokemukseni mukaan kevyet kolmijalat ovat lähes poikkeuksetta huonoja tai kelvottomia. Olenkin päätynyt käyttämään retkillä kompromissina hyvää yksijalkaa ilman turhia kuulapäitä yms. Yksijalka on kevyt ja auttaa useimmissa tilanteissa enemmän kuin saman painoinen kolmijalka.

Hankaluuksia monopodin kanssa tulee todella pitkillä valotusajoilla sekä, jos haluaa itse kuvaan mukaan. Tällöin olen joskus sitonut tai teipannut  jalan kiinni johonkin tolppaan, esineeseen tai muuhun.

-- <br />p. tunkki

gg

[quote author=Ihme Hiihtiö link=topic=17949.msg118191#msg118191 date=1177359554]
Yksijalka on kevyt ja auttaa useimmissa tilanteissa enemmän kuin saman painoinen kolmijalka.

Yksijalka mullakin on aika usein mukana, mutta ei sillä kovin pitkiin aikoihin pysty... Putkesta toki riippuu, mutta ei sillä 1/2-sekunnin aikaa pidempään pysty? Ja erityisesti makron kanssa syväterävyysalue ei salli paljon heilumista...

nuska

Onko kellään kokemusta taipuisasta kolmijalkaisesta tuesta (Gorilla), jota mm. verkkokauppa myy? Jalustan saa väännettyä vaikka aitaan, puun oksaan tms. Tuntui näppärältä käsissä, mutta miten käytäntö? Kevytkin pahus oli...

Anonyymi

Samaa olen ihmetellyt. Tietääkseni kyseisestä insinööritaidon mestarinäytteestä on olemassa myös tukevampi malli painavammille järjestelmille.

Edit: Täällähän näitä...

nuska

Keskikokoinen Gorilla ostettu, toimivalta tuntuu. Tosin kaikenmaailman ötökät ym ehtii kyllä vielä maleksimaan poies ennen ku saan tuon kapistuksen oikeeseen asentoon. Mutta sentään ei kukat ehdi lakastumaan!
Kameralaukkuumme ei tuo nyt mahdu, tarvittee laittaa siitä roikkumaan. Nyt näyttää kuin laukulla ois pesukarhun häntä.