1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
MT71
Luontokuvaus.

Moro.

Ootko tehny reissua puhtaasti luontokuvauksen ehdoilla? itsellä olis haaveissa tehdä kuvausmatka pohjoista.

jos oot reissusi tehny niin lukisin mielelläni kokemuksiasi. Mitä nyt jättäisit pois kyydistä mitä taas ottaisit ens kerralla mukaan, miten sait kaikki hienot kamasi mukaan, tinkimättä muista pakollisista varusteista. Riittikö tele ja makro, Oliko jalustan raahaminen turhaan. paljon ois mielessä mut alotetaan nyt näillä.

Kiitos asiallisesta vastauksestasi

MT71

Terve.

Kyllä kait se kasvien ja maisemien kuvaamiseksi menis itelläki, tuo eläinten kuvaaminen vaatis kunnon tuubin ku avoimessa maastossa piilopaikat on aika vähissä.

Rush

Lähtökohtaisesti luontokuvauksen ehdoilla meneminen tarkoittaa kompromissejä muiden tavoitteiden ja varusteiden suhteen. Erityisesti pitemmät vaellukset, ajallisesti ja/tai matkan puolesta, tarkoittavat kuitenkin isoa kasaa yleistä retkeilyvermettä, makuupussia, telttaa, ruokaa jne. Kaikki mukana kulkeva kamerasälä taas tulee tuon päälle. Minulla se on sulan maan aikaisilla noin viikon reissuilla tarkoittanut jotakuinkin kymmenen kilon lisäpainoa rinkassa.

Toisaalta, mitä Usko tuossa esitti, jotta paljon se on välineistä ja asenteesta kiinni, yhdellä rungolla ja laajan polttovälialueen kattavalla zoomilla pääsee pitkälle.
Toisaalta esimerkiksi itse en voisi kuvitella lähteväni reissuun ilman jalustaa, jos tarkoituksena on yhtään enempi kuvata. Joka tapauksessa paljon on merkitystä sillä, miten totista puuhaa se luontokuvaus itse asiassa on...

Vaeltamisen ohessa kuvaaminen on ainakin minulla jäänyt enempi näkymien tallentamiseksi, turistiräpsyttelyksi. Eikä siinä, arvokasta on sekin... eräänlaisia matkamuistoja nuo reissukuvat. Siitä se oikeastaan lähtikin, kun huomasi kuvaamisen flow-luonteen: ennemmin kolusi vaikka päivänkin sitä yhtä tunturinrinnettä kiirunoita ja uuvanoita kuvaten, kuin että olisi läähättänyt kauas etäämmille huipuille.

Jos ihan puhtaasti kuvausreissua mielii, ilman matkallisia, paikallisia tai ajallisia tavoitteita, niin perus-vaeltamisen sijaan parempi olisi vähän erilainen lähestymistapa. Kuvallisten tulosten ollessa oikeasti etusijalla, niin käytännössä, ja varsinkin näin digiajan yltäkylläisyyden ja intensiivisen muistikorttien täyttämisen aikana tämä tarkoittaa päiväreissu-tyylistä toimintaa, jolloin päivän päätteeksi on päästävä tyhjentämään muistikortit ja lataamaan akut.