1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
mustanaamio
Vaellusnetin sensuuri!

Moi,
tulin vastikään ulosheitetyksi Vaellusnetistä, koska lausuin pari kriittistä lausetta sen Administa (ilmeisesti Harri Vesterinen). Sittemmin selvisi, että näin oli käynyt muillekin. Joten, jos haluatte osallistua Vaellusnetiin, neuvoisin olla mainitsematta Adminia. Muuten siellä saa kiroilla, solvata, haukkua, jopa uhkailla väkivallalla muita nimimerkkejä miten huvittaa.
Ps. Ja älkää ihmetelkö, jos viestejä tai viestiketjuja katoaa siellä: se on sitä sensuuria, millä Admin nähtävästi pyrkii suojamaan mainettaan. Mistä tällainen toiminta johtunee, sitä voi vain ihmetellä! 

Relaa
Käyttäjän Relaa kuva

Nettikeskustelujen moderointi ei ole aina helppoa. Relaan kohdalla on havaittu hyväksi käytäntö jossa moderaattoireita on aina useita. Silloin ei pääse henkilöitymään eikä koskaan ole kyseessä vain yhden ihmisen näkemys.

---------------------------------------
Elämä on ulkona. Relaa netissä.

mustanaamio

Heti tuli Vaellusnetin Adminilta viestiä koskien tiedotustani (tietysti vain Vaellusnetiin): "... tämä käännetään automaattisesti minun syyksi... ...Paha miellyttää kaikkia, mutta koska valinta pitää tehdä, niin miellytetään mieluummin niitä, jotka toimivat asiallisesti... ...Iso kiitos teille käyttäjille kun olette aina ilmoitelleet kun alkaa palstalla alkaa räiskymään... ...Ei vaan jaksa ymmärtää mikä toisilla on ongelma..."

mustanaamio

Voin tietysti toistaa myös "piilossa" tapahtuneen viestinnän. Näin Harri Vesterinen (Vaellusnetin Admin) sanoi sähköpostitse minulle heti erottamiseni jälkeen:
"Voitte miettiä asiaa kaverinne kanssa minun puolestani ihan vapaasti. Ei haittaa. Ja onpahan tuo nyt onneksi palstalla muidenkin tiedoksi ja kummasti kaikki tuntuvat myös uskovan samoin:) kummallista kun en ole viitsinyt moisia ketjuja sensuroida? Liekö minulla toiminnassa sitten niin paljon salattavaa.. Ainoastaan häiriköt on poistettu. Yahoon takaa voi kirjoittaa kuka tahansa. En todellakaan usko että olisit omalla nimelläsi ottanut yhteyttä!"

Voin tietysti toistaa myös s-posti viestini Vaellusnetin Harri Vesteriselle, joka aiheutti moisen reaktion:
Hei Harri Vesterinen, alias Admin!

Kappas vain, kaikkea sitä puusta tipahtaa, kun sitä ravistaa.

Alussa en uskonut työkaverini väittämiä, mutta nyt kallistun hänen puolelleen. Mustanaamio joutui heti "mustalle listalle" lausuttuaan pari kriittistä lausetta Administa.

Ja luettuani vanhoja viestejä kollegani neuvosta, sain lisävahvistusta. Että "kummasti kaikki tuntuvat myös uskovan samoin" teidän kanssanne? En sitä lainkaan ihmettele, eihän kukaan uskalla julkisesti sanoa mitään muuta, ettei vain joutuisi pannaan! Mutta älkää kuvitelko harhaisia, eivät ihmiset aina ajattele sitä, mitä väittävät ajattelevansa. Monet haluaa vain miellyttää, ja sellainen nuoleskelu on järin ailahtelevaa.

Mutta: tämä on vapaa maa! Jos joku haluaa luoda valtakunnan itselleen nettiin ja tehdä itsestään prinssin, se ei ole laitonta. Näitä pieniä sisäsiittoisia kuppakuntia saa kuka tahansa perustaa, ihan kuten muitakin "vanhojen herrojen kerhoja". Mutta jos taas hankkii itselleen maksavia mainosasiakkaita väärin perustein, se on lain mukaan petosta. (Toivottavasti olette ilmoittanut käyttäjämääränne asiakkaillenne aktiivisten ip-osoitteiden perusteella, ettekä nimimerkkien? Taas toisaalta, voisihan tuon asian asiakkailtanne tarkistuttaa, ovathan ne saitillanne selvästi nähtävissä.)

Ja kyllähän te niitä minunkin viestejä halusitte poistaa, kuten yhden poistittekin, mutta kun liian monta oli ne muut jo nähnyt (ja jopa niihin vastaillut), ette voinut muuta kuin tyytyä kohtaloonne. Jo pelkästään tämä teidän sähköpostissa viestittely osoittaa, miten paljon teitä harmittaa! (Pitäisiköhän tosiaan julkaista nämäkin viestinne jossain toisessa forumissa, kuten kollegani minua neuvoo?)

En toivota teille hyvää jatkoa, sillä varmastikin loukkauntuisitte siitäkin
Jorma

Ps. Tyy väitti keväällä aivan samaa kuin kollegani, mutta häntä ette tietystikään tohtinut sulkea ulos, sillä hän olisi saattanut viedä mukanaan monia muitakin. Ja nyt voisitte tietysti poistamalla "häirikköketjut" konsanaan vahvistaa sitä kuvaa, minkä sivistyneet lukijat ovat jo teistä saaneet: pienisieluinen ihminen joka ei kestä kritiikkiä. "Pienen ihmisen elämä on pientä kaikin puolin."

Mikko Piironen

Joo, moderointi on taitolaji ja vaatii välillä paksua nahkaa, koska kaikki eivät ole moderoijien taidoista samaa mieltä. Saattavat tietysti olla oikeassakin. Minuakin on uhattu kaikennäköisellä mahdollisella hakkaamisesta rikosilmoitukseen (sananvapauden loukkaaminen). Vai olikohan se niin, että herra muukalaislegioonalainen uhkasi peräti tappaa. En nyt muista.

Siitäkin huolimatta olen sitä mieltä, että tämä keskustelu tulee lopettaa tähän nyt. Tämä foorumi ei ole tarkoitettu muiden foorumeiden likapyykin jälkipuintiin. Ehkä olet oikeassa asiasi kanssa, mutta sitähän me vaellusnettiä lukemattomat emme voi tietää, koska tarinasi on väistämättäkin yksipuolinen näkemys tapahtuneesta.

Olen kuitenkin samaa mieltä kanssasi siitä, että tämä on vapaa maa. Foorumin ylläpitäjä saa päättää, että millaista keskustelua foorumillansa käydään. Foorumin ylläpitäjän on kyllä käytännössä mahdotonta pitää sua poissa foorumiltaan, ellei sulje sitä täysin uusilta käyttäjiltä. Jos taas haluaisit takaisin vaellus.nettiin, niin ei se paluu ainakaan helpommaksi käy julkisesti kiukuttelemalla.

Jos nyt kuitenkin päätät haluta jatkaa keskustelua, niin vastaa ensin kysymykseen, että miksi kuvittelet sen meitä kiinnostavan? Muista myös samalla, että tällainen likapyykin käsittely voi myös helposti ylittää kunnianloukkauskynnyksen. Nyt sellainen kynnys ei vielä ylity, mutta jos on syytä epäillä että ylittyisi, niin tämäkin ketju poistetaan.

Niin, siksi -kin, koska poistin toisen lähettämisi identtisen viestin retki-forumilta. Yksi viesti per topikki ja katsoin, että sopii paremmin yleiseen kuin retkeilyyn. Tai en ainakaan keksinyt mitään retkeilyyn viittavaa siinä.

mustanaamio

Syy miksi reagoin niin vahvasti Vaellusnetin Adminin (Harri Vesterisen) toimintatapaan, johtunee varmaankin oikeudenmukaisuudentunteestani. Mikäli perustaa "julkisen" saitin, niin voisi odotta edes jonkinlaista "tasavertaisuuden tajua" ylläpitäjältä. Mutta kun saitin ylläpitäjä sensuroi kaiken vain itseään häiritsevän soraäänen, niin jäljelle ei jää muu vaihtoehto kuin viestittää asiasta vaelluskiinnostuneille muiden palstojen kautta.

Mutta tietysti, kuten jo sanoin: tämä on vapaa maa, ja jokainen on vapaa valitsemaan, mitä ääniä "kodissaan" haluaa kuunnella.

Ja siitä olen samaa mieltä, että eiköhän tämä ollut tässä!

Plo

Pidä mustis taukoa. Minäkin olen pitänyt hyvän tovin. Se rauhoittaa. Foorumilla on hankala meininki, koska härötyksiä ei eroteta asiakeskustelusta. Häröttäjät voisivat olla viihteellinen osa yhteisöä, mutta niin kauan kuin admin ei karsinoi heitä asiakeskustelusta eroon, ongelmat jatkuvat.

Minäkin häröttelin mielelläni, mutta koska viestini näkyivät asiakeskustelun puolella (vaikka laitoin ne yleensä Hölynpölyyn), niihin hermostuttiin. Monissa minulle suunnatuissa viesteissä alkoi olla sen verran henkilökohtainen sävy, että katsoin parhaaksi pitää taukoa, kunnes foorumin rakenteessa tapahtuu jokin muutos. Turha kiusata itseään ja muita.

Kokeile sinäkin huilia. Foorumi voi tempaista otteeseensa niin, että se sekoittaa ajatukset ja tunteet.

Käyn minä yhä viikon parin välein lukemassa, josko jotain mielenkiintoista olisi tapahtunut, mutta ylimpänä pysyvät foorumin sosiaalisiin suhteisiin liittyvät ketjut. Arvelen, että se on adminin tahto. Jokainen roihahdus ruokkii kävijämääriä. Riitely on adminin valinta. Hän tahtoo sitä. Jos ei tahtoisi, foorumia olisi muutettu rakenteellisesti ja moderointi olisi erilaista.

HL 40

Tännekö sitä tultiin itkemään, kun saatiin vähän isoilta pojilta neniin?  Eiköhän tässä olisi itsetutkiskelun paikka, vaikka ei se taida narsissilta onnstua.

Laatokannorppa

Vaellusnettiä lukemattomille tiedoksi, että tämän ketjun aloittaja perusti sinne puolenkymmentä nimimerkkiä ja postasi niillä ketjut täyteen paskaa ja nyt itkee ympäri nettiä, kun sai bannit eikä onnistu enää saamaan puukkareita voimaan.

Relaa
Käyttäjän Relaa kuva

Case Vaellusnet täällä loppuunkäsitelty. Samoin moderoinnin haasteet tulleet esille. Kaikki tervetulleita jatkamaan keskusteluja muista aiheista muissa ketjuissa. Kiitos kaikille!

Elämä on ulkona. Relaa netissä.