1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Anonyymi
KUVANKÄPISTELYä

Millä ohjelmalla croppaatte noi kuvat valokuvagalleriaan ?

Etsiskelen softaa joka:

- ilmainen ( siis ei mitää Photoshop-juttuja, pliis )

- voit säätää kuvan gammaa, sävyjä, terävyyttä, väritasapainoa

- voi rajata kuvaa

- voi määrittää croppauksessa lopullisen tiedostokoon

- voi määrittää väriavaruuden ( ts. käytännössä värimäärän / kanava )

- voi nimetä kuvan

.....

sitten voisi olla tietty hyvä jos olisi mahdollisuus tehdä valmiita slide-kasauksia, autom. peukkukuva, tai jonkinmoinen sarjamuunnos ( isommille kuvasatseille )

Anonyymi

...Itse käytän kaupallisia kuvankäsittelyohjelmia, mutta kuulemma osoitteesta http://www.gimp.org löytyvä Gimp on varsin hyvä ja monipuolinen ilmainen kuvankäsittelyohjelma, josta löytyvät versiot Linux- ja Windows-ympäristöihin. Omakohtaista kokemusta ko. ohjelmasta minulla ei kuitenkaan ole!

Anonyymi

Käsitykseni mukaan Photoshopista on olemassa kaikenlaisia kevennettyjä versioita, joista puuttuu pari työkalua mutta varmasti kelpaavat mainitsemiisi hommiin. Eivät varmaankaan kovin kalliita.

Ja löytyyhän niitä piraattikopioita netistä joka puolelta :twisted:

Anonyymi

Gimppiä käytetään nykyään aika laajasti Hollywoodin elokuvastudioilla. Kai se siis ihan hyvää jälkeä tekee. Itse olen vain käpistellyt kokeeksi muutaman minuutin ja näyttää olevan vastaava kuin Photoshop.

Gary

Mulla on PSP 7 - ihan kaupasta haettu - alkoi tympiin se PSP nelosen punanen teksti; 2 vai 3 tuhatta päivää yli sallitun kokeiluajan. Sillä olisi muuten pärjännyt ihan hyvin.

Onhan tämä seiska ihan ammattiluokan softa - oppisi vaan kaikki sen metkut. Tasan 505 sivuinen manuaali Wink Suomeksikin löytynee jotain mutta maksavat mallasta.

Win xp ja digicanonin mukana tullut kortinpurku lataa kuvat suoraan PSPlle - mulla on (usb2 ) erillinen rasia johon sopii kaikki tunneteut memoryt.

En käytä enää ifiä vaan lataan kortille sitte takaisin kuvat jotka halutaan paperille. Kortin kanssa pitää sitten kyllä mennä Malmille, siellä (MV kuva)

on lähin itsepalvelumassiina. Siihen vaan kortti sisään - tulee kuvat oikealle valokuvauspaperille kuivina vartissa. Taisi A4 olla maxkoko - mutta laatu aivan huippua siihen saakka.

Kehitys kehittyy - joskus näikin päin :lol: EI ihan ilmainen - lähes kylläkin Adoben Photoshoppiin verrattuna.

Tuon Canonin mukana tulleella softalla voisi varmaan tehdä kaiken tuon mitä halusit. Suomesta ostaessasi saat vielä savonkielisen oppaankin. En ole kokeillut. Siinä lenee myös auttava videonkäsittelyosa.

Vain "jaakkola"n irvittäväksi ;)

Ohvi

Ilmainen(!) IrfanView on vastaus rukouksiisi! (Värijutusta en oo 100% varma)

On lähinnä kuvankatseluohjelma, mutta muukin pikkuhomma onnistuu. Löytyy myös kielipäivitys Suomeksi!

Anonyymi

Gimpillä toimii kaikki nuo ja paljon muuta, tietty. Lisäksi jos opettelee käyttämään sitä ohjelman skriptaus-kieltä, niin standardihommat, niinku thumbnailit pitäis syntyä suht kätevästi. Tai näin ainakin olettaisin.

Windous-versio toimi joskus vähän heikommin kuin linuks-vastaava, mutta en tiedä miten on tilanne nyt. Löytyy ilmaiseksi intternetistä.

Anonyymi

OK, latasin ton GIMPin. Valikoita tuntuu olevan ihan riittävästi Wink

mutta pitää vielä ettii ne oikeat & tarpeelliset.

Toiminnallisuutta tuntuu siis olevan melkein kuin Fotarissa, valikot vaan erilaiset. Mutta tällä pärjää kunnes tulee parempi vastaan.

Anonyymi

Ei tule. Gimpin nimeen vannoo moni ennen Photariakin käyttänyt, siis jos tarkoituksena on vain valokuvien väritasapainojen yms. säätäminen kohdalleen, eikä kuvanmuokkaus sinänsä.

Anonyymi

...veroinen tuo psp. Nyt versiossa 8 kaikki herkut, ja tosi nopea ja helppo käyttää. Tasot - http - ym... Hinta viidesosa...

Ahven

DIAkehitys itse?!

voiko diafilmin kehittää ite pimiössä? en keksi mitään esteitä etteikö se olis mahdollista. mutta onkohan sittenkin?

jos mahdollista niin mitenköhän se tapahtuis. litkut ja suhteet+AJAT. filmi agfa CTprecisa 100/21`.

kivaMOI Blum 3

"Saksalainen kohtasi Picasson Guernica-taulun edessä
<br />- Tekö olette tehnyt tämän?
<br />- En minä vaan te.&quot;
<br />32. joulukuuta

Gary

Ahven wrote:
DIAkehitys itse?!

voiko diafilmin kehittää ite pimiössä? en keksi mitään esteitä etteikö se olis mahdollista. mutta onkohan sittenkin?

jos mahdollista niin mitenköhän se tapahtuis. litkut ja suhteet+AJAT. filmi agfa CTprecisa 100/21`.

kivaMOI Blum 3

Kyllä voi ! Eikä siinä mitään pimiöö tarvita - kehityspurkki vain. Johon filmin voi hyvin kelata kylppärissä/vessassa. Kansi kiinni ja sitten voit kaadella litkuja sinne pimeään purkkiin ohjeen mukaan. Purkin saat parilla eurolla esim. Mister Kameran kirpparista Kampista ( MR-Kamera).

Litkuja myy kauppiaasi ja mukana seuraa kirjalliset ohjeet.

Google löytää netistäkin varmaan satoja - ehkä Savoksikin:

Vain &quot;jaakkola&quot;n irvittäväksi ;)

Anonyymi

Dian kehittäminen on niin herkää hommaa etten suosittele koittamaan itse mitään purkkijuttuja ellei sitten halua filmiinsä hauskoja efektejä. Litkujen pitää olla tietyn lämpöisiä ja koko ajan liikkeessä tai tulee raitoja ja omituisia värejä. Et säästä purkkikehittämisellä penniäkään, kun lomakuvien tuhouduttua satoja euroja menee terapiatuoppeihin lähibaarissa.

riisipossu
Käyttäjän riisipossu kuva

Itse tykkään käyttää Photoshop seiskaa (joka on vallan mainio!), mutta ei suinkaan kovinkaan ilmainen. Mutta...kuten sanottua senkin saa piraattina jos lähtee kyselemään. Photoshopista on muuten tullut jo uudempikin versio... Tosin kun ostin viime syksynä uuden pc:n, sen mukana tuli ilmaiseksi Photoshop Elements kuvankäsittelyohjelma, joka on kevennetty versio itse fotarista. Eli onhan noita.

Growing old is mandatory, growing up is optional

Ahven

kiitos kauheesti pikaisista vastauksista. taidan kallistua satojen eurojen säästöön, koska tunnen itseni sen verran ja erityisesti sen suuren Sähläystaidon, jonka omaan.

Ehkä koitan hommaa joillakin vähemmän arvokkailla kuvilla. Väriefektit on kauniita (joskus).

Wink

&quot;Saksalainen kohtasi Picasson Guernica-taulun edessä
<br />- Tekö olette tehnyt tämän?
<br />- En minä vaan te.&quot;
<br />32. joulukuuta

Anonyymi

Mistäs niitä piraattiversioita löytyy?

Anonyymi

limewire ja kazaa yms tiedostonjakojutut.hyvin on toiminu

..

Ohvi wrote:

On lähinnä kuvankatseluohjelma, mutta muukin pikkuhomma onnistuu. Löytyy myös kielipäivitys Suomeksi!

Minäkin olen tuon ohjelman hyväksi todennut, ja ne värijutut on siinä kans...

..

Ohvi wrote:

Minäkin olen tuon ohjelman hyväksi todennut, ja ne värijutut on siinä kans...

Gary

PSP seiskalla pärjää nyt (päivityksineen) ihan professional -tasolle saakka. Osta romppu niin et tarvi murehtia sen koommin. Versio 8 vielä kehittyneempi - eikä käyttö poikkea seiskasta.

http://www.pspvinkit.net/ --osoittesta saat savoksikin kaiken tiedon.

tareone

Gary wrote:
PSP seiskalla pärjää nyt (päivityksineen) ihan professional -tasolle saakka. Osta romppu niin et tarvi murehtia sen koommin. Versio 8 vielä kehittyneempi - eikä käyttö poikkea seiskasta.

http://www.pspvinkit.net/ --osoittesta saat savoksikin kaiken tiedon.

Ei pärjää. PSP ei tue icc-profiileja. Lisäksi uusin Photari tukee RAW-kuvia, mitä taas PSP ei tee.

Ihan peruskäyttöön ok ohjelma ja edullinen, mutta ennemmin kannattaa hankkia Photoshop Elements 2.0 ja sitten lukea tämä: http://www.digicamera.net/vinkit/vinkki_elements2_icc.htm

Eli Elementsilläkin saa värienhallinnan näppeihin pienellä vaivalla.

Gary

Niinpä - painopeltien tekoon ei psp ihan loppuun asti riitä.

Enköhän saa ensi vaaleihin julisteisiini kuitenkin ammattiapua - eihän mulla ole (vielä) sitä painokonettakaan.

--heikki--

Photariin saa suomenkielisen käyttöohjeen esim. kirjastosta.

--------------------------------------------------------<br />Skimbausta, maastopyöräilyä ja muita Sveitsin-ajan edesottamuksia osoitteesta heccu.wordpress.com<br />--------------------------------------------------------

tareone

Gary wrote:
Niinpä - painopeltien tekoon ei psp ihan loppuun asti riitä.

Enköhän saa ensi vaaleihin julisteisiini kuitenkin ammattiapua - eihän mulla ole (vielä) sitä painokonettakaan.

Kyllä noi icc-profiilit kannattaa ottaa haltuun ihan yksityiskäytössäkin. Helppoja käyttää ja esim. Ifin tai Fotonetin kautta tilatut tulosteet vastaa monitorin näkymää. Ilman profiileja menee arvauksen puolelle, varsinkin, jos niitä käpistelee jollain ohjelmalla.

Sitä ennen monitorin kalibrointi Adoben Gammalla, joka on helppoa, kuin heinänteko.

Erittäin pätevä sivusto digikuvausta harrastavalle, josta löytyy ihan ammattilaisiakin neuvomaan:

http://www.digicamera.net

Gary

Just nii...

Kuinkahan moni Harrastelija edes tietää mikä on icc tai cmyg .

Alkeishomma olisi säätää monitorinsa ekeksi.

Putkinäyttö kun muuttelee kuvaa jopa jännitevaihtelujen takia.

Ainakin ifistä tuli kuvat oikein.

Ensiapu monitorin säätöön:

http://www.student.oulu.fi/~tlankila/shades.html

tareone

Gary wrote:
Just nii...

Kuinkahan moni Harrastelija edes tietää mikä on icc tai cmyg .

Alkeishomma olisi säätää monitorinsa ekeksi.

Putkinäyttö kun muuttelee kuvaa jopa jännitevaihtelujen takia.

Ainakin ifistä tuli kuvat oikein.

Ensiapu monitorin säätöön:

http://www.student.oulu.fi/~tlankila/shades.html

Ei tässä mistään painotyöstä puhuttu eli turha höpistä mistään cmykistä. Puhuin tavallisista online-tulostuspalveluista. Kyllä harrastelijoista aika moni on perillä icc-profiileista ja miksi niitä kannattaa käyttää. Digicamera.nettiin on rekisteröitynyt n. 14500 käyttäjää, joista veikkaisin että ainakin muutama tuhat tietää mikä on icc-profiili ja kuinka sitä käytetään. Ifistäkään ei tule kuvat täysin oikeanvärisinä, ellei käytä icc-profiileja. Totesin sen tänään itse, kun täysin samoista kuvista tuli normaalit profiilittomat kuvat ja profiloidut PRO-kuvat. Normaalikuvien sävymaailma on hiukan eri, kuin miltä alkup. kuvat monitorilla näyttää ja niissä on himpun liian korkea värilämpötila. PRO-kuvien ja monitorilla olevan kuvan eroa ei juuri huomaa.

Kannattaa tutustua näihin sivuihin, jos monitorin kalibrointi kiinnostaa:

http://www.leuku.fi/set6_opastus/s6_suomi_htm/Ohjeet_set.htm

http://www.aim-dtp.net/aim/evaluation/ifi/photoshop6x.htm

Harrastelijoitakin on erilaisia ja joitain saattaa kiinnostaa tehdä asiat, niin kuin ne kannattaa tehdä ja samalla vaivalla.

Wink

Gary

Anonymous wrote:
Dian kehittäminen on niin herkää hommaa etten suosittele koittamaan itse mitään purkkijuttuja ellei sitten halua filmiinsä hauskoja efektejä. Litkujen pitää olla tietyn lämpöisiä ja koko ajan liikkeessä tai tulee raitoja ja omituisia värejä. Et säästä purkkikehittämisellä penniäkään, kun lomakuvien tuhouduttua satoja euroja menee terapiatuoppeihin lähibaarissa.

Totta hitossa - joka huushollissa on riittävän tarkka lämpömittari , desin mitta ja tarkempaan mittaukseen lääkemitta - apteekista ilman reseptiä.

Kello toki tarvitaan kanssa - ei tarvi olla tahdistettu Pentagonin atomikelloon - mikä tietysti sekin käy jos sulla on nettiyhteys.

Kun lähdet seuraavan kerran tropiikkiin hieman pidemmälle reissulle saat pajon peremmat kuvat perille kehittämällä diat paikanpäällä. Wink

Tarelle: Ihan selvää että kuviasi ifissäkin "lämmitetään" hiukan. Ellet ole sitä varsin kieltänyt. Se johtuu siitä että useimpien silmissä lämpimämpi=parempi. Tietenkin se on biloilla jos olet ylikuumentanut sen jo ennen lähetystä :oops:

tareone

Gary wrote:

Tarelle: Ihan selvää että kuviasi ifissäkin "lämmitetään" hiukan. Ellet ole sitä varsin kieltänyt. Se johtuu siitä että useimpien silmissä lämpimämpi=parempi. Tietenkin se on biloilla jos olet ylikuumentanut sen jo ennen lähetystä :oops:

Senpä takia profilointi kannattaa, että saa sitä, mitä haluaa, eikä sitä, mitä Ifi haluaa.

Gary

---

Ehkä mun kuvat sitte on olleet hiukan viileitä.

Paperille - a4 - kuitenkin parempia kuin uskalsin toivoakaan. Lanzaroten kuvatkin. Sehän on tunnetusti vaativa paikka - aivan satumaiset sävyt ja valot. Joten miksi ottaisin turhia huolia...

tareone

Gary wrote:
---

Ehkä mun kuvat sitte on olleet hiukan viileitä.

Paperille - a4 - kuitenkin parempia kuin uskalsin toivoakaan. Lanzaroten kuvatkin. Sehän on tunnetusti vaativa paikka - aivan satumaiset sävyt ja valot. Joten miksi ottaisin turhia huolia...

Sitä minäkin ihmettelen, miksi otat huolia Wink .

No, ei jaksa enää jauhaa. Tärkeintä, että kukin on tyytyväinen omiin kuviinsa, käpisteli niitä millä tyylillä tahansa.

UGH