1 viestiä / 0 new
Uusin kirjoitus
Gastor
Nukkuminen=Turhaa!!

Puhuin tästä jo aiemmin, mutta laitan tähän nyt mun aihetta koskevan kouluaineen!!

Mielestäni ihminen on suunniteltu tyhmästi. Tämä mielikuva on syntynyt, kun olen yön pimeinä tunteina pohtinut erilaisia asioita kuten ajankäyttöä ja sitä mitä tekisin seuraavana päivänä.

Eräänä iltana pohtiessani asioita mieleeni tuli, että miksi täytyy nukkua. Mieleeni tuli asioita, joita tekisin huomenna, mutta miksi en tekisi niitä jo nyt? Koska täytyy nukkua, jotta jaksaa. Sitten rupesin todella miettimään mitä järkeä on nukkumisessa ja päädyin siihen tulokseen, että siinä ei ole mitään järkeä. Kävin kuitenkin nukkumaan ja päätin pohdiskella asiaa tarkemmin seuraavana päivänä.

Kun sitten aamulla heräsin muistin pohdiskeluni, mutta yöstä en sen sijaan muistanut mitään. Tämä vahvisti uskomukseni vakavasta suunnitteluvirheestä. Ihminen on täysin hyödytön nukkuessaan, jopa kännykät on suunniteltu paremmin. Kännykällä voi tehdä kaikki samat toiminnot latauksen aikana, kuin muulloinkin. Pohdiskeluni johti muutamaan laskutoimitukseen joilla todistin itselleni, että olen oikeassa.

Jos oletetaan, että ihminen nukkuu keskimäärin kahdeksan tuntia ja elää 70-vuotiaaksi päässään tulokseen, joka kertoo ihmisen nukkuvan elämästään 1/3 eli noin 23 vuotta 121 vuorokautta ja 16 tuntia. Kun otetaan huomioon vielä ihmisen lapsuusaika kasvaa luku entisestään. Näiden laskelmien perusteella ihminen on siis täysin hyödytön yli 23 vuotta pelkästään nukkumisen takia. Tämä aika vastaa lähes kahta Suomalaista elinkautista vankeusrangaistusta, jotka kestävät 12 vuotta kappale.

Onko ihminen siis tuomittu kahteen elinkautiseen jo ennen syntymäänsä? Mielestäni kyllä on, mutta se minkä vuoksi, on vielä pohdiskelun alla. Kuten eivät rikoksista tuomitutkaan yleensä hyväksy tuomiotaan, niin en minäkään ole täysin tyytyväinen saamaani. Kuitenkin minun täytyy muiden tuomittujen tapaan kärsiä rangaistukseni tai muuten ei hyvää seuraa. Aion kuitenkin mahdollisuuksien mukaan yrittää kiertää tuomiota vähentämällä nukuttua aikaa. Lyhentämällä nukuttua aikaa seitsemään tuntiin yössä pitenee ns. hyödyllinen aika jo lähes kolmella vuodella vuosien kuluessa.

Nukkumisen sijasta yöllä voisi esimerkiksi tehdä työt, jolloin valoisa-aika jäisi vapaaksi harrastuksille ja ihmissuhteille, tai päinvastoin. Yön pimetessä pintaan nousee uusia puheenaiheita, joten se olisi myös hyvä aika pitää poliittisia kokouksia. Yöllä ihmiset ovat rennompia kuin päivällä ja tämän perusteella se on hyvä aika luoda uusia ihmissuhteita ja kertoa mielipiteitään. Yön hyötykäyttöön olisi loputtomasti vaihtoehtoja, mutta rangaistus täytyy kärsiä vaikkei siitä pitäisikään.

Suurin osa ystävistäni sanoi minua hulluksi tai tyhmäksi kun kerroin heille, että mielestäni nukkuminen on ajanhukkaa. Kanssa-ajattelijoita en ole montaa löytänyt, mutta onnekseni huomasin etten ole yksin mielipiteeni kanssa. Kerrottuani asian vastustajille laskutoimituksistani kysyivät he, että olenko laskenut oikein tai vastasivat vain tyynesti, että “mitä sitten jos nukun 23 vuotta?”. Pysyn kuitenkin vahvasti mielipiteeni takana ja toivon löytäväni lisää kanssa-ajattelijoita.

Lopuksi haluan vielä sanoa, etten tuomitse niitä, jotka pitävät nukkumisesta. Kuitenkin heidän on mielestäni aivan turha myöhemmässä elämässä tulla kertomaan siitä, kuinka he antaisivat omaisuuden siitä, että saisivat osan vuosistaan takaisin. Heille tahtoisin sanoa, kuten usein koulutunnilla sanotaan jos menee joku asia ohi: “Mitäs nukuit?” tai “Olisit ollut hereillä!”. Sanon siis kaikille: Älä nuku ohi elämäsi, vaan elä se täysillä!

moikari

Miten aattelit ton nukkumattomuuden hoitaa??

Kait jollain huumeilla pystyy valvoo aika kauan mutta on sitten "vähän" lopussa.....

Olet oikeassa että välillä nukkuminen on turhaa mutta välillä se on pakko....

Näin se vaan on rakenettu se immeinen....

Wink

T: Mikko

Kyl tosta voi laskee, siitä on jo joku menny....

Rowana
Käyttäjän Rowana kuva

Minkä numeron äipän opettaja antoi tuotoksestasi? En jaksanut haravoida virheitä mutta virheettömänä teksti on kyllä kympin kamaa.

Gastor

Sain muistaakseni 9- tosta aineesta ja sit se kerto vielä et oon tainnu löytää itteni kirjottajana Wink

Fate loves the fearless!

Ankkapina

Mahtavaa, Gastor! Smile

Tuohon 23 vuoteen pitäis mun mielestä vielä lisätä tunti per päivä sellasta tokkura-aikaa. Vai onko joku oikeasti kykenevä järkevään toimintaan/iloisuuteen tunnin sisällä heräämisestä? Wink Minä en ainakaan! Pikaisen summittaisen laskutoimituksen tuloksena tokkura-aikaa tulee 3 vuotta. Ai ai ja voi voi!

Tuo öiden hyötykäyttö on kyllä hyvä idis. Jos lähettäis siitä, että töistä päästään aamulla kymmeneltä, töihin pitäis mennä siinä kahen aikoihin yöllä. Jos nyt sitten pitää nukkua se kaheksan tuntia, nukkumaan pitäis mennä klo 17.

Vapalla oltais siis klo 10-17, joka on suurinpiirtein valosin aika ympäri vuoden. Joko noustaan barrikadeille? Smile

Ei se ny niin vakavaa oo.

Gastor

Ankkapina wrote:
Joko noustaan barrikadeille? Smile

Sano vaan aika ja paikka Wink

Fate loves the fearless!

Sir Cool

Eikö Arvo Ylppö nukkunut vain 5 tuntia päivässä?

Onko joku kokeillut joskus vähentää pikkuhiljaa unen määrää?

Voikohan tollaseen 5 tuntiin oppia, jos nyt nukkuu noin 8 tuntia??

Anarkaista

Sir Cool wrote:
Voikohan tollaseen 5 tuntiin oppia, jos nyt nukkuu noin 8 tuntia??

Ei voi.

Viva la Relaavation!

Ankkapina

Sir Cool:

Ylpön Arvosta en tiiä, mutta Napoleonin kerrotaan nukkuneen 3-4 tuntia yössä. Unen määrän vähentämistä ei oo tullu kokeiltua, mitä nyt satunnaisesti, mutta luulen että kyl siihen vois tottua.

Eri asia sitte on, mikä on toimintakyky 3-5 tunnin unilla. Ehkä evoluutio on karsinu ne, jotka on yrittäny. Heikentyny havaintokyky on ajanu poloiset pioneerit kallionkielekkeiltä alas, leijonan ruuaks jne. 12 tunnin lekottelijat taas on karsiutunu, ku ovat ollu höyhensaarilla 8 tuntia nukkuvien lisääntyessä. Smile

Oli miten oli, seuraavalla lomalla (tai miksei vaikka heti) kaikki kokeilemaan uutta elämäntapaa, kolmen tunnin yöunia. Pitäkää meteliä, niin naapuritki on mukana kokeilussa.

Niin ja Gastor: Sopiiko eduskuntatalon edusta seuraavana unikeonpäivänä? Smile

satunnainen ret...

Mitä tapahtuu jos ei nuku? Menee psykoosiin. Jatka vaan Gastor, sulla on omalla paikkakunnalla sopiva sairaala...

Ankkapina

Niin just Gastor, elä ny hölise typeriä. Mun mielestä kaikki vähänkään huumoripitoinen aines pitäis julistaa pannaan. Samoin myöskään mitään uusia teorioita ei kannata kehitellä. Ei ne kuitenkaan ikinä toimi.

Ei elämä oo hauska asia. Elämä on vakava asia.

Gastor

Kuinkahan moni tänkin palstan lukijoista on semmosia tylsiä aikuisiksi kasvaneita juntteja,jotka ottavat kaiken liian tosissaan?? Itse ainakin toivon, etten koskaan kasva tälläiseksi tylsäksi aikuiseksi, joka kieltää toisia kokeilemasta uusia juttuja ja pitämästä hauskaa! Siis tosikot älköön lukeko mitään minun kirjoittamaa ja älkää varsinkaan kommentoiko asioita, joita käsittelen! En minä nyt tosissaan aijo nukkumista lopettaa. Vituttaa vaan kun se vie niin pajon aikaa, jota ei kuitenkaan loputtomasti ole!

Ja siitä sairaalasta: Se suljetaan ja se siirtyy jonnekkin muualle...

Fate loves the fearless!

Ronja*

Nukkuminen on turhaa...! yritin ajaa ideologiaa äitiini vuosi takaperin, mutta ei toiminut. Herätyskello, kännykkä ja kello takavarikoitiin öiksi ja äiti piti huolen siitä, että valot on pois kello 21:00, eivätkä syty ennen klo 06:00 aamulla. Yritin selittää ettei nukuta ja, että se on ajanhukkaa. Viisi tuntia on tarpeeksi yössä..! Siellä pimeässä huoneessa sitten haahuilin, kun ei valoja saanut, perhana vie, päällä pitää.
Tiedätkös mitä siitä seurasi? Minut lähetettiin nuorisovastaanotolle ja sain kuulla kunniani eli uhkauksia lateli toistensa perään....

Nyt sitten nukun yössä vähintään pakolliset kuusi tuntia, mutta toisinaan aika lyhenee edelleen. Sanovat sairaaksi, mutta uni ei tule simmuun. Minkäs teet. Ja miksi en muka voisi hyödyntää kyseistä aikaa, jos nukkumatti ei vieraile minun luonani?? :shock: On se kumma, että pitää vaan maata paikoillaan ja tuijottaa kattoa puolet yöstä, kun voisi tehdä jotain yleishyödyllistä. Niih...

&quot;Maailma on luotu 26.10.4004 eKr. kello 9&quot;<br />&nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; &nbsp; - Piispa James Ussherin arvio 1664

AJA

http://www.kuro5hin.org/story/2002/4/15/103358/720

Tosta vaan vaikka joululomalla kokeilemaan.

Sarekretkeilijä

Muakin vituttaa kaiken maailman hihhulit ja taistolaiset, jotka höpöttävät jotain käsittämätöntä jargonia haudanvakavina. Tähän hölynpölyyn kuuluu jokin vitun vakavuus-höpötys. Ei juma, nehän on itte ihan saatanan naurettavia kusipäitä. HAHHAHHAHHAHHAHHAHHAHHAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!

Miksi ne surkuhupaisat apinat eli oikeastaan ei-aikuiset vihaavat naureskelua ja ns tyhjän nauramista? Voi vittu, että ois maailma parempi, kun semmoset ois nurmen alla.

Rölli

Mietin joskus itsekin tuota nukkumiseen menevää "turhaa" aikaa. Asia ei kuitenkaan ole niin yksinkertainen, sillä juuri tehokas lepo lisää aivojen tehoa valveilla olon aikana, eli jos voisimme olla jatkuvast hereillä olisimme vastaavasti myös tyhmempiä. Fysiologian kurssilla jotain tällaista puhuttiin.

Toiseksi ajatteluketjussa oletetaan, että vain hereillä olo aika on hyödyllistä aikaa. Hyvinpä on nykyaikainen tehokkuus ajattelu iskostunut, hmm... Unen tarkoituksena on myös mieleenpainuttaminen joten muistamisen kannalta tapahtuma on tärkeä. Toki voi taas kysyä, miksi ihmistä ei ole luotu paremmaksi niin että kaikki asiat tarttuisivat aivoihin ilman nukkumista. Toisaalta kyllä ongelmia voi ratkaista yöllä nukkuessakin, mitä on itselleni monesti tapahtunut.

Toisaalta voi vai ajatella, että nukkuminen on vain osa elämää (ilman mitään hyvä/paha asia painotusta). Seuraavaksihan voisi kyseenalaistaa ulostamisen tai kusemisen. Montakohan vuotta ollaan elämästä vessassa? Meinaan vain, että teemme paljon sellaista mikä on turhaa, tai oikeastaan, kaikki mitä ikinä teemmekin taitaa olla loppujen lopuksi turhaa. 

vaari

Paitsi puutarhanhoito. (Kiinalainen sananlasku)

akuusist

Mitenkäs olisi jos vähän lievennettäisiin tätä kokonaan nukkumatta -aatetta silleen että voisi olla vähän pitempään nukkumatta ja maksaisi sitten kuitenkin univelat takaisin. Esimerkiksi viikon vaelluksen vetelisi putkeen vaan, tai valvoisi kesän ja nukkuisi talven. Tai nukkuisi sitten eläkkeellä kun ei kuitenkaan jaksa enää niin reuhtoa. Kunnon luterilainen tietenkin nukkuisi ensin pankkiin ja ottaisi sieltä tarpeen tullen säästöjä käyttöön.

Tällainen laajennettu yksilönvapaus voisi toki johtaa myös negatiivisiin seurauksiin. Työnhakija esimerkiksi velvoitettaisiin tekemään töitä ensimmäinen vuosi nukkumatta ja sitten potkaistaisiin kortistoon tutimaan.
Edellämainittu luterilainen saattaisi ehkä tulla epäitsekkäästi kärsien apuun: "Vaimo vaimo, pane maate puolet päivästä, veihän naapurimme unen lama"
Tämä edellyttäisi tietenkin mahdollisuutta ns. univelansiirtoon, joka myös saattaisi saada epämiellyttäviä piirteitä. Ajattelepas että valvoisit, ryyppäisit ja naisit 40 vuotta ja sitten jäisit auton alle. Pietari (tai Lucifer) sitten toteaisi että herralla taitaa olla vähän saldo miinuksella ja koska olette nukkuneet pois ettekä siis enää voi nukkua velkaanne pois, niin se menee perintöön. Kyllä jälkikasvua hämmentäisi kun yhtäkkiä alkaisi ramasemaan niin perkeleesti.
Ja vaikka esi-isäsi olisivatkin hoitaneet hommansa niin kerran ovea avatessasi siellä seisoisi kaksi SuPo:n miestä. "Jorma Ollila on kansantalouden kannalta niin tärkeä henkilö ettei hänen aikaansa voi tuhlata minuuttiakaan nukkumiseen. Te taas olette laskelmiemme perusteella hyödytön"
Ainoa mitä ehtisit tuntea olisi nopea pisto vasemmassa kyynärvarressa. Ja letkuruokinnassa uinuisit aina Ollilan kuolemaan saakka. Pasilan poliisitalon alaiseen bunkkerikompleksiin kuuluvassa makuuhuoneessasi olisi kymmenen sänkyä joissa jokaisessa yksi vapaaehtoinen. Ja huoneen ovessa olisi numero 726.

Nyt on parasta käydä nukkumaan omaan pussiin kun vielä voi, kyllä isoveli valvoo.

(seuraava kirjoittaja soveltakoon samansuuntaisia ajatuksia elämän muihin perustarpeisiin, kuten paskomiseen)

Veeruska

Miun mielestä nukkuminen ei missään nimessä ole turhaa. Ihmisen elimistö tarvitsee lepoa, ja erityisesti uni on tärkeää aivotoiminnan kannalta. Senhän jokainen huomaa jos on valvonut pitkän aikaa, ettei ole mitenkään välkky ja terävä olo, hoksottimet ovat ikäänkuin hidastuneet....

Unentarve taas vaihtelee eri ihmisillä ja elämänvaiheissa. Jotkut selviää viiden tunnin yöunilla, mutta toiset tarvitsevat unta enemmän. Ja onpa niistäkin luonnonoikuista luettu, jotka eivät oikeasti ikinä nuku, mutta niitä taitaa olla vain promillen verran koko väestöstä...

Joten nukkukaa yönne rauhassa, ei se ihan täysin turhaa ole!  Biggrin

&quot;I am what I am because of who we all are&quot;

Tura

satunnainen retkeilijä sen jo sanoi. Henkilö ei nuku: tulee hulluksi. Mielisairaalaan. Annetaan unilääkettä. Nukkuu pitkään ja hartaasti. Lähtee herättyään terveenä kotiin.

Gastor

Kun kirjoitin tän jutun, en siis tarkoittanu, että nukkuminen on konkreettisesti turhaa, vaan sitä että ihminen on suunniteltu tyhmästi. Olen itsekkin sitä mieltä, että nukkuminen on todella tärkeää, niin henkisen, kuin fyysisenkin hyvinvoinnin kannalta, mutta kelatkaa, kuinka paljon kaikkea asiallista kerkeäisi tehdä, jos ihminen olisi suunniteltu niin, ettei tarvitsisi nukkua. Tämä oli mun pointti, hauskaa, että aihe herättää keskustelua  Smile
Ps. Elämä on ihanaa!!

Fate loves the fearless!

Kimpleking

Nukkuminen on kivaa  Biggrin

Simpsiöllä on tullu laskettua 6 vuotiaasta asti.<br />Salomon 1080 Candide&#039;s Pro model

Poppakani

vaan miksi pitäisi keretä tekemään?

Anonyymi

Taasa kuuntelin radiota joskus helmikuussa ja siella kerrottiin uutisissa, etta on kehitetty laake joka mahdollistaa ettei ihmisen tarvitse nukkua niin paljon. Kysymyksessa oli siis laake, ei huume. Tama laake mahdollistaisi, etta ihminen parjaa muutaman tunnin younilla ilman, etta tulisi fyysisia tai psyykkisia ongelmia. Sosiaalisista ongelmista ei uutisessa mainittu...

Pinni

Kuolema kuittaa univelat! 8)
Nukkuminen ei ole turhaa, mutta sitä voisi itse kukin miettiä, milloin nukkuu. Yöt on minulla ainakin paljon luovempaa aikaa, joten miksi käyttää ne nukkumiseen. Sen voi tehdä päivälläkin. (paitsi, kun on koulussa, tai töissä tai..)
Yksi tuttuni sanoi, että yöllä on sen takia luovempi kun muut nukkuu, niin ilmassa on enemmän tyhjää tilaa. Mahtuu omat ajatukset sinne paljon paremmin, kun niiden ei tarvitse ilmatilasta taistella..
Millä sitten selittää lauantaiyön hyvinkin luovat ajatukset? Ja, ilmassa tuskin on tyhjää tilaa.. Ainakaan lähellä.

nilakka

Yksilöllinen juttu tuo nukkuminen.
Joillekin ei 8h riitä millään ja toiset virkkuilee 5h nokosilla.
Valvomiseen ei totu, tiedän 18v yöduunissa olleena. Helpotti siinä se et olen itte illan virkku,eli uni tulee joskus 02-03 aikoihin aamusta.

Mielestäni jokaisen tulisi voida noudattaa omaa rytmiään.
Mutta työelämä sanelee..... Eri juttu sitten nämä netti/peliriippuvaiset.....

Itsellä keskitalvella ei meinannu 10h riittää,nyt kevätauringon töllätessä 5-6 tuntia tuntuu riittävän mainiosti.
Suurimman osan vuotta olen tylsää 8h keskiarvoa.

Mutta jos normaali unirytmi olisi tuota 8 h ja yrittäisi opetellakkin 5h unille niin menettelisi vähän aikaa,sitten alkaisi fysiikka/psyyke tökkiä. Unentarve on tavallaan vakio,jokaisella omansa,eikä sitä voi muuttaa kovin paljoa.
Vanhoilla tosin unentarpeen sanotaan vähenevän,mutta siihenkin liittynee päiväaktiivisuuden väheneminen,jolloin myös levontarve vähenee.

siilikäs

Voiskohan uniaan kehittää jotenkin niin että olisi sananvaltaa näkemistään unista?? Ettei menisi ihan hukkaan tuo 23 vuotta. Öisin seikkailisi upeissa maisemissa ja aamulla muistaisi tapahtumat? Eikös ole olemassa jonkunlainen uskomus sielunvaelluksista tms. että unissaan voisi vaellella paikasta toiseen? Ehkä me ei vaan osata hyödyntää öitä oikein!!  Blum 3

- Äläpähättäile keitämä potut! -

Anonyymi

Meikä on nyt kokeillut yhtä tapaa. Olen nukkunut uneni ulkona maaliskuun puolivälistä lähtien joka yö. VVoin vakuuttaa, että ainakin unet on paljon syvempiä ja muutenkin mielikuvituksekkaampia. En keksi muuta selitystä kuin runsas puhdas happi.
En ole paha yllyttämään, mutta kokeilkaa :lol:

siilikäs

Tuo on jo todellista outdoor-elämää! Mahtavaa!

Ikkuna auki auttaa ensihätään, minulla koko talven raollaan ja makkarissa keskilämpötila 12-14c (untuvapeiton alla tosin yleensä korkeampi) mutta huomattavasti paremmat unet. Varmaankin juuri tuo happi?

- Äläpähättäile keitämä potut! -

silverlax

Hei Smile !

Täytyy vastata...aivan älyttömän täydellistä asiaa, tyhjännaurajat, tyhjänsepustajat ym. ovat parasta maailmassa. mitä vielä kehuisin. no menen ensin päiväunille.

lallallei

xiphias_

Olipas hyvä että löysin tän threadin.

Mulla on melkosia univaikeuksia; illalla väsyttää ja meen nukkumaan n. 21:30-22:00, sitten voin herätä parin tunnin tai ehkä neljän tunnin jälkeen eikä nukuta yhtään! Arvakkaa oottaako päästä? Joskus luen tai alan surffailemaan parituntia kunnes taas väsyttää. Sitten herätyskello soi kuudelta ja väsyttää niin perhanasti. Pääsen töihin kohtuullisen virkeänä, mut kokoajan tuntuu et en käy ihan täysillä. Noin klo 13 aikoihin alkaa taas väsyttää järkyttävästi enkä pysy hereillä mitenkään, olen usein nukahtanut kun työkaveri on yrittänyt selittää mulle jotain, hei haloo! Siitä sitten itseruoskinnalla pärjään työpäivän loppuun, mut teho on aivan olematon. Olen kotona noin klo 17:30 ja taas ihan älyttömän väsynyt. Toisinaan saan luvan emännältä ja 1,5v tyttäreltä ottaa nokoset, mut nekin jää usein liian lyhyiks. Ja noidankehä jatkuu edelleen...

Minulla on hieman häiriötä hormonitoiminnassa ja lääkäri kysyi jo vuosi sitten miten olen jaksanut, kun kortisonitaso on erittäin alhainen ja suositteli pillereitä. En vielä silloin tuntenut väsymystä ja torjuin ehdotuksen, mutta ens kuussa kun on taas tapaaminen, niin olin jo valmiiksi ajatellut kortisonikuurin aloittamista, mutta jos tolla "uberman"unirytmittelyllä saiskin väsymyksen kuriin, niin ei vielä ehkä tarttis tarttua kemikaaleihin!

Unikeko

Sivut